یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

برای کاهش وزن روی کالری تمرکز شود یا زمان تمرین؟

کاهش وزن-کرمان

بسیار سخت است که بدون توجه به کالری دریافتی و ورزش منظم ، بتوان وزن را کاهش داد.

 به برخی بیماران می گویندد: "شما باید کالری بیشتری از طریق فعالیت ورزشی نسبت به غذای دریافتی بسوزانید. اگر این کار را انجام دهید، وزن مناسب و سالم را حفظ خواهید کرد."

این درست است که کالری دریافتی، کالری  مصرفی و نظم شخصی مهم هستند. با این حال، همیشه روشن است که برخی از افراد در دستیابی به یک وزن سالم دچار مشکل بیشتری نسبت به دیگران هستند.  بعضا مشاهده می شود کسانی که همیشه برنامه غذایی مناسبی را رعایت می کنند،  چاق هستند و یا افرادی که غذای آزادانه مصرف می کنند اما لاغر هستند.

ما مدت زیادی تصور می کردیم که کالری هایی که هر روز مصرف می کنیم، همه جذب خون می شوند و در اطراف بدن ما، از جمله در سلول های چربی ما توزیع می شوند. این کاملا درست نیست. میکروبیوم ها برخی از آنچه که ما می خوریم، به عنوان زباله می شناسد و از آن استفاده می کند.  افرادی هستند که میکروبیوم روده آنها کالری بیشتری جذب می کند که قبل از مصرف کالری به عنوان زباله مصرف می شوند.

بنابراین چنین افرادی علیرغم مصرف غذای بالا کمتر دچار اضافه وزن می شوند.

دراین میان افرادی وجود دارند که میزان غذای دریافتی آنها بسیار کم است، اما دارای اضافه وزن هستند. این امکان وجود دارد که این افراد از متابولیسم پایه کمتری(پایین تری) برخوردار باشند. عوامل زیادی از جمله جنسیت (متابولیسم زنان کمتر از مردان)، سن(متابولیسم جوانان بیشتر از افراد سالمند) و فعالیت ورزشی(افراد ورزشکار از متابولیسم بیشتری نسبت به افراد غیرفعال برخوردارند) دراین مورد نقش دارند.

لذا به چنین افرادی که معمولا زنان هستند توصیه می شود که از طریق فعالیت ورزشی میزان متابولیسم بدن خود را افزایش دهند که بی شک تعادل کالریک بدن آنها تغییر کرده و کاهش وزن برایشان رخ می دهد.

در نهایت فراموش نکنید که ورزش منظم مزایای سلامتی را حتی برای افرادی که وزن سالم نداشته اند، ایجاد می کند. کاهش وزن تنها یکی از دلایل برای ورزش منظم است.

— by Anthony L. Komaroff, M.D.

Editor in Chief, Harvard Health Letter

دکترمحمدمهرتاش- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.