دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

برونشی ناشی از ورزش چیست ؟

برونشی

انقباض برونشی ناشی از ورزش، در واقع انقباض مجاری هوایی است که به دنبال ورزش پدید می آید. بیش از ۱۰ درصد کل جمعیت وتا ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به آسم، دچار انقباض برونشی ناشی از ورزش می شوند.

 نشانه های شایع  این بیماری  شامل سرفه، خس خس (ویزینگ) و احساس فشردگی در قفسه سینه در حین ورزش می باشد، با این حال این بیماری  در بسیاری از ورزشکاران با نشانه های غیراختصاصی مانند خستگی و اختلال کار کرد بروز می کند. برای ارزیابی وجود آسم مزمن زمینه ای در این افراد، ابتدا باید اسپیرومتری انجام داد، اگرچه غالباً نتایج طبیعی است. برای تایید تشخیص، انجام یک آزمون تجربی با بتا ـ ۲ ـ اگونیست های کوتاه اثر یا آزمون تحریک برونش، ممکن است لازم شود. در مان های غیر دارویی شامل: اجتناب  از تماس با محرک های شناخته شده، انتخاب ورزش های همراه با تهویه دقیقه ای کم، گرم کردن پیش از ورزش، و استفاده از ماسک تبادل هوای گرم در شرایطی که هوا سرد است، می باشد. بتاـ ۲ ـ آگونیست های کوتاه اثر داروهای خط اول در مان هستند، هرچند امکان دارد برای موارد مقاوم، به آنتاگونیست های گیرنده لوکوررین یا کورتیکواستروییدهای استنشاقی با یا بدون بتاـ ۲ ـ آگونیست های کوتاه اثر نیاز پیدا شود. در صورت برجا ماندن نشانه ها با جود درمان، تشخیص های دیگری مانند علل ریوی یا قلبی، اختلال کارکرد تازهای صوتی، یا اضطرب را باید مد نظر داشت.

انقباض برونشی ناشی از ورزش یک مشکل شایع د ر افرادی است که از نظر جسمی فعال هستند. طبق تعریف، EIB یک انقباض برونشی گذرا و برگشت پذیر است که در حین انجام ورزش شدید یا پس از اتمام آن پدید می آید. این پدیده ممکن است در افراد مبتلا به آسم زمینه ای یا بدون آن رخ دهد. انقباض برونشی ناشی از ورزش در افراد مبتلا به آسم، آسم ناشی از ورزش نامیده می شود. این مقاله به بحث در مورد تشخیص و درمان EIB در افراد فاقد زمینه آسم می پردازد. برنامه ملی آموزس و پیشگیری از آسم نیز برای تشخیص و درمان آسم، رهنمود هایی ارائه کرده است.

که در قسمت های بعدی به شما عزیزان ارائه می گردد.

دکتر محمد حق شناس / رئیس هیات پزشکی ورزشی استان گیلان

منبع:گزیده ای از تازه های پزشکی/بیماری های داخلی و کودکان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.