جمعه ۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵

بخش دوم گفت وی تفصیلی دکتر نوروزی با مهر:

تدابیر ویژه روانشناسی و تغذیه برای بازی های آسیایی/ توسعه فعالیت های آموزشی در جهت مبارزه با دوپینگ

غلامرضا نوروزی

رئیس فدراسیون پزشکی - ورزشی تاکید کرد که برای ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی اندونزی، برنامه‌های ویژه‌ای در حوزه روانشناسی و تغذیه اجرا خواهد شد.

 به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از مهر  ، دکتر غلامرضا نوروزی در رابطه با وضعیت دوپینگ در ورزش کشور گفت: تمام تلاش ما انجام اطلاع‌رسانی و ارائه آگاهی‌های به موقع است تا بتوانیم از این راه به پیشگیری دوپینگ بپردازیم ، اما به هر حال طبیعی است که در ورزش همه جای دنیا ارتکاب به دوپینگ توسط برخی ورزشکاران صورت می‌گیرد و برخی ورزشکاران هم مستثنی نیستند.

وی ادامه داد: بهترین راه برای مقابله با دوپینگ، آموزش و دانش‌افزایی ورزشکاران و مربیان آنها است؛ بر همین اساس چنین رویکردی را برای اجرا در سال ۲۰۱۸ در دستور کار قرار داده‌ایم؛ درواقع مبنای کار ما این است که بیشتر از نمونه‌گیری، به آموزش در زمینه دوپینگ بپردازیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) تصریح کرد: نمونه‌گیری و نتیجه آن نشان می‌دهد که به لحاظ دوپینگ و مبارزه با آن در چه مرحله‌ای قرار داریم؛ انجام این فعالیت در پیشگیری از ارتکاب به دوپینگ نقش دارد، اما نه به اندازه آموزش. در نادو بیشتر از نمونه‌گیری، روی بحث آموزش تأکید داریم.

دکتر نوروزی همچنین به محرومیتی که برای ورزشکاران دوپینگی در نظر گرفته می‌شود، اشاره کرد و گفت: دوپینگ عوارض جسمانی برای ورزشکار دارد اما بعضاً بدون توجه به این مساله، اقدام به استفاده از مواد نیروزا می‌کنند؛ بر همین اساس محرومیت‌ها را خیلی جدی و طبق قانون برای آنها اعمال می‌کنیم تا بدانند که عاقبت چنین اقدامی چیست.

وی با بیان اینکه در پایان سال میلادی، گزارشی از فعالیت‌های نادوی ایران طی یک سال گذشته در اختیار آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) قرار می‌گیرد، افزود: صفر تا صد فعالیت‌های مبارزه با دوپینگ، از نمونه‌گیری گرفته تا بررسی و اعلام نتیجه، زیر نظر نادو انجام می‌شود؛ حتی نمونه‌گیری از بازیکنان فوتبال نیز به طور کامل بر عهده این نهاد است. البته در رابطه با فوتبال و از آنجا که مسئولان فدراسیون باید در تعامل و همکاری کامل با فیفا بوده و پاسخگوی آنها باشند، هماهنگی‌های لازم را با مسئولان مربوطه داریم و در کل طبق قوانین فیفا، نمونه‌گیری از بازیکنان فوتبال را انجام می‌دهیم. البته در این زمینه بین قوانین فوتبال با سایر رشته‌ها تفاوت شاخصی وجود ندارد.

برنامه ویژه برای ورزشکاران اعزامی به جاکارتا

دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ (نادو) با بیان اینکه بررسی وضعیت سلامت ورزشکاران اعزامی به بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی از یکی، دو ماه دیگر به صورت رسمی آغاز می‌شود، تصریح کرد: منتظر هستیم تا وضعیت رشته‌ها و ورزشکاران اعزامی تا حدی مشخص شود و بر اساس آن طی هماهنگی با کمیته ملی المپیک، ارزیابی وضعیت این ورزشکاران به منظور تکمیل پرونده سلامت آنها را آغاز کنیم.

دکتر نوروزی با تأکید بر اینکه برای بازی‌های آسیایی پیش‌رو، روی روانشناسی و تغذیه ورزشکاران خیلی بیشتر از همیشه تأکید داریم، گفت: قصد داریم که این کار را به صورت چهره به چهره (انفرادی) و تیمی برای همه رشته‌ها انجام دهیم. به هر حال به خاطر محدودیت‌هایی که برای اعزام کاروان ورزش کشورها به این‌گونه بازی‌ها وجود دارد، امکان اعزام مربی روانشناس و تغذیه در همه رشته‌ها نیست. به همین دلیل ضرورت دارد پیش از اعزام ورزشکاران، این برنامه در رابطه با آنها اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه توجه به این دو فاکتور در نتیجه‌گیری ورزشکاران تأثیر زیادی دارد، خاطرنشان کرد: البته از ۸-۷ ماه پیش، این فعالیت را در رابطه با ورزش بانوان آغاز کردیم، اما در کل مبنای کارمان این است که برای بازی‌های آسیایی، توجه ویژه‌ای روی بحث روانشناسی و تغذیه ورزشکاران وجود داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.