سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸

تاثیر ورزش در درمان دیابت

مطلب علمی

ورزش یکی از مداخلات مهم در درمان دیابت می باشد

ورزش  به مدیریت  درمان دیابت کمک می کند، تابتوانید  قند خون خود را کنترل کنید، و خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را کاهش می دهد.
ورزش منظم کنترل گلوکز خون را در مبتلایان به دیابت بهبود می بخشد. جالب این است که ناهنجاریهایی که باعث بروز مقاومت به انسولین می شوند با کاهش وزن، رژیم غذایی و فعالیت بدنی قابل برگشت هستند.

افزایش بدنی از راهکارهای اصلی پیشگیری از بروز دیابت می باشد. شرکت منظم در تمرینات ورزشی  صرفه نظر از تاثیر به کنترل گلوکز خون اثرات سودمند بسیاری از جمله بهبود در وضعیت قلبی عروقی، متابولیک و سلامت روانی برای بیمار مبتلا به دیابت به همراه خواهد داشت.

ورزش در پیشگیری اولیه و ثانویه بیماری های قلبی و عروقی و پیشگیری از عوارض خاص بیماری دیابت کمک کننده است نقش فعالیت بدنی به عنوان یک ابزار درمانی در کنترل دیابت و پیشگیری از بروز آن در افراد معرض خطر آشکارتر است.

دیابت و ورزش چالش های منحصر به فرد نیز دارند. برای ورزش با خیال راحت،  ردیابی قند خون قبل، در طول و بعد از فعالیت بدنی ضروری است. شما یاد می گیرید که چگونه بدن شما به ورزش پاسخ می دهد، که می تواند به شما در جلوگیری از نوسانات بالقوه خطرناک قند خون کمک کند.
 فراموش نکنید حتما قبل از ورزش، قبل از تمرین، قند خون خود را بررسی کنید.

حداقل هر ۱۵۰ دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط ‌تا شدید (هر چند ۳۰ دقیقه و پنج روز در هفته) را داشته باشید. ممکن است مجبور شوید به آرامی  از ۵ تا ۱۰ دقیقه تمرین روزانه شروع کنید، سپس به تدریج افزایش دهید.
اگر قادر بودید و زمانی که آماده هستید، سعی کنید تمرینات مقاومتی مانند بلند کردن وزنه را سه بار در هفته امتحان کنید.
برای ورزش بهتر و تاثیرات بالقوه داروها دردرمان قند خون ، حتما از پزشک  معالج خود مشورت بگیرید.

 دکتر رمضان حیدریان/ رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.