دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۰

با حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی منتشر شد؛

کتاب "دوپینگ در ورزش"

کتاب دوپینگ

فدراسیون پزشکی ورزشی در ادامه فعالیت های آموزشی خود در راستای مبارزه با دوپینگ ، کتاب دوپینگ در ورزش را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، این کتاب توسط گروه موفین(دکتر فرشاد غزالیان، دکتر رضا عسیدی نیشابوری، دکتر افسانه گلشن راز، دکتر غلامرضا نوروزی و دکتر مریم عامری) به رشته تحریر درآمده و توسط انتشارات مولفان تهران چاپ شده است.

دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(نادو) در مقدمه این کتاب می نویسد:" فراموش نکنیم همان گونه که در آئین نامه وادا آمده " دوپینگ به طور بنیادین و از اساس با روح ورزش در تضاد است" . مبارزه با دوپینگ وظیفه تمام متولیان و دست اندرکاران ورزش است. و در ایران اگرچه تمام نهادهای ورزشی می بایست جامعه ورزشی را ئر این راه یاری کنند ولی به طور خاص این وظیفه بر عهده ستاد ملی مبارزه با دوپینگ گذاشته شده است. در امر مبارزه با دوپینگ سه ابزار اصلی وجود دارند که هر کدام از اهمیت ویژه ای برخوردارند:

  1. آموزش و افزایش آگاهی عمومی
  2. فرهنگ سازی و تلاش در جهت تربیت یک جامعه ورزشی پاک
  3. پایش جدی و موثر و مجازات خاطیان

اینجانب ضمن تقدیر از تلاش همکارانم در تالیف کتاب براین باورم که کتاب حاضر می تواند کمک شایانی را در راستای آموزش و ارتقاء سطح آگاهی ورزشکاران و جامعه ورزشی نماید. "

در پیش گفتار کتاب آمده است:

کتاب حاضر مشتمل بر نه فصل بوده و در کل به بحث در خصوص پدیده دوپینگ، قوانین بین المللی مرتبط با آن، مواد و داروهای رایج مورد استفاده بدین منظور و مکانیزم اثر و عوارض آنها می پردازد.

فصل اول: در این فصل به تاریخچه دوپینگ و مبارزه با دوپینگ در جهان و ایران پرداخته شده است.

فصل دوم: شامل تعاریف و قوانین بین المللی مبارزه با دوپینگ است. کلیات آئین نامه جهانی مبارزه با دوپینگ به اضافه تعاریف و اصطلاحات آئین نامه و نیز قوانین و مقرراتی که ورزشکاران باید در خصوص دوپینگ و ارتکاب به آن بدانند در این فصل عنوان شده است.

فصل سوم : در این فصل کلیات نمونه گیری تست دوپینگ و نیز استانداردها و تجهیزات و امکانات مورد نیاز بیان شده است.

فصل چهارم: این فصل شامل فهرست دسته داروها و روش های ممنوعه بر طبق فهرست اعلامی از سوی آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ است. لازم به ذکر است این فهرست همه ساله توسط این آژانس مورد تجدید نظر قرار گرفته و فهرست نهایی قبل از آغاز سال جدید میلادی اعلام می گردد.

فصل پنجم: در این فصل کلیات متابولیسم داروها و مواد نیروزا شامل فرآیندهای جذب، نحوه اثر بخشی و دفع داروها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل ششم: در این فصل به اثرات فیزیولوژیک و عوارض جانبی داروهای مورد استفاده در ورزش و نیز کاربردهای بالینی برخی از داروها پرداخته شده است. افزایش دهنده های حجم پلاسما از جمله داروهایی هستند که در این فصل مورد ارزیابی قرار گرفته اند.

فصل هفتم: در این فصل ضمن معرفی کلی مکمل های غذایی و عملکرد آنها، مکمل های شایع مورد استفاده در ورزش مورد ارزیابی قرار گرفته، کاربرد، نحوه اثر بخشی و ملاحظات استفاده از آنها بیان شده است.

فصل هشتم: نظر به اینکه روش های افزایش عملکرد در ورزشکاران صرفا" به مصرف مکمل ها و داروها محدود نمی شوند در این فصل روش های مجاز و غیر مجاز بهبود عملکرد و افزایش سرعت ریکاوری در ورزش به شیوه های غیر دارویی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

فصل نهم : کلیه نمونه های تست دوپینگ در سراسر دنیا صرفا" در آزمایشگاه های مورد تایید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ مورد بررسی و آزمایش قرار می گیرند. تعداد این آزمایشگاهها در سطح دنیا محدود بوده و شرایط خاصی جهت کسب تاییدیه وادا مورد نیاز است. در این فصل آزمایشگاههای دارای این تاییدیه (اکردیته وادا) معرفی شده اند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.