سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴

چرخه ارتباطی ،کلسیم ،ورزش و تراکم استخوان

مطلب علمی

ورزش نقش مهمی در ساخت و حفظ استحکام استخوان دارد.

کلسیم برای ساخت و نگهداری استخوان ضروری است، تقریباً ۹۹ درصد  کلسیم بدن در استخوان یافت می شود. کلسیم با مواد معدنی دیگر ترکیب شده و با ایجاد بلورهای سخت ،قدرت استخوانی و ساختار آنها را تامین می کند.

مقدار کمی از کلسیم برای عملکرد سالم قلب، عضلات، خون و اعصاب به داخل خون منتقل می شود، استخوان مانند یک بانک کلسیم عمل می کند. اگرشما  از کلسیم کافی در رژیم خود استفاده نکنید، بدن از کلسیم استخوان برای سایر قسمت های خود استفاده خواهد کرد. اگر این روند خارج شدن کلسیم ادامه پیدا کند تراکم استخوان به تدریج کاهش می یابد و شما ممکن است در معرض خطر ابتلا به پوکی استخوان شوید.

از دست دادن تراکم معدنی استخوان و شکستگی های حاصل با افزایش سن در هر دو جنس افزایش می یابد. مشارکت در مقاومت با تاثیرات ورزشی تاثیر زیادی در سلامت استخوان در ورزشکاران جوان دارد.

تمرین و تراکم استخوان:

فعالیت بدنی و ورزش منظم در حفظ یا بهبود تراکم استخوان نقش مهمی دارد، همچنین اندازه و ظرفیت عضلات ما را  نیزافزایش می دهد. با این حال ورزش باید به طور منظم و مداوم و به روش صحیح و علمی باشد. هنگامی که یک مقدار مشخصی از ضربه یا فشار اضافی بر روی آنها قرار می گیرد، استخوان های ما قوی تر می شوند. یعنی انواع خاصی از تمرینات برای استخوان وجود دارند که در بهبود استحکام استخوان موثرند. توانایی ورزش برای ساخت استخوان بستگی به روش خاصی است که استرس در استخوان در طی تمرین اعمال می شود.

اهداف خاص ورزش برای تغییر سلامت استخوان در طول زندگی از ایجاد حداکثر قدرت استخوان در دوران کودکی و نوجوانی برای بهینه سازی و حفظ قدرت عضلات و استخوان در جوانان و پیشگیری از کاهش استخوان در سالمندان، تمرکز ورزش برای سالمندان ،تمرکز بر افزایش و یا حفظ توده عضلانی و قدرت آن است. ورزشهایی همچون وزنه برداری، پیاده روی سریع، دویدن، پریدن، بسکتبال، تنیس ...جهت بهبود استحکام استخوان هستند. تمرینات خاصی نظیر شنا و دوچرخه سواری نیز برای سلامت عمومی و سلامت استخوان مفید است. تمرینات تعادل و تحرک، باعث افزایش قدرت استخوان یا عضلات نمی شوند اما می توانند به کاهش سقوط کمک کنند. تمریناتی که با تعادل کمک می کنند عبارتند از ایستادن روی یک پا، پیاده روی پاشنه پا

ورزش باید منظم و متنوع باشد و در طول زمان پیشرفت کند. (میزان استفاده از وزن، درجه سختی ورزش، ارتفاع جهش ...باید در طول زمان افزایش یابد یا تغییر کند تا استخوان ها و عضلات را به چالش بکشد.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.