شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۵

سلامت روان و ورزش یک مقوله دوسویه

روانشناسی

تحقیقات نشان داده سطح سلامت روان در ورزشکاران بالاتر از افراد غیر ورزشکار است، واین موضوع دلایل زیادی دارد،که بطور خلاصه به چند مورد آن اشاره می کنیم:

ورزش بخش هایی ازمغز راتحریک می کند که باعث  تاثیر مثبت درخلق و خوی شما و بخش هایی از مغز که مسئول حافظه و یادگیری است، می شود. حتی طبق  تحقیقات اخیر ورزش می تواند تولیدسلول هایی از مغز را افزایش دهدکه این سلولها باعث بهبود عملکرد کلی مغز می شوند.  

مطالعات در فیزیولوژی ورزشی وتمرین، نشان داده  که یک تمرین سخت باعث افزایش سطح نوعی پروتئین  درافزایش سلولهای مغزی می شود که به تصمیم گیری، تفکر و یادگیری بیشتر کمک می کنند.

فعالیت بدنی منظم، حافظه و توانایی یادگیری را افزایش می دهد. تعریق باعث افزایش تولید سلول ها در هیپوکامپ می شود که مسئول حافظه و یادگیری است. هم چنین کاهش استرس درصورتیکه که با مدیریت تفکر درورزش همراه باشد از تاثیرات ورزش در سلامت روان است.

تمرین کردن می تواند به مدیریت استرس فیزیکی و روانی کمک کند، و باعث افزایش ترشح نوراپی نفرین، یک ماده شیمیایی می شود که می تواند  درپاسخ  به مغز استرس را کاهش دهد، و توانایی بدن  را برای مقابله با تنش ذهنی افزایش دهد.

مواد شیمیایی  که در حین و پس از ورزش آزاد می شوند، می توانند به افرادی که دچار اختلالات اضطرابی هستند، کمک کنند. حرکت در مسیر یا تردمیل برای ورزش های هوازی با شدت متوسط تا شدید ، تنها برای سوختن کالری نیستند بلکه می تواند حساسیت اضطراب را کاهش دهند.

هم چنین ورزش می تواند شادی آفرین باشد، چرا که ورزش ترشح اندورفین  را که مسئول ایجاد احساسات شادی و هیجان در بدن است  را بالا میبرد.

مطالعات نشان داده اند که، ورزش حتی می تواند علائم افسردگی بالینی را کاهش دهد. به همین دلیل، توصیه می کنیم  که افراد در معرض افسردگی یا اضطراب  در ورزشگاه حضور پیدا کنند چرا که جایگزین خوبی برای درمان دارویی افسردگی(که خیلی از مردم تمایل به استفاده از قرص وداروهای ضد افسردگی ندارند) خواهدبود.

مغز دوپامین، را در پاسخ به هر گونه لذت، از جمله  ورزش، رابطه جنسی، مواد مخدر، الکل یا غذا، آزاد می کند. متأسفانه برخی از افراد به دوپامین  ومواد تشکیل دهنده آن وابسته هستند، مانند مواد مخدر یا الکل، در نتیجه  باید گفت، ورزش   می تواند در بهبود اعتیاد نیز کمک کند.

جلسات تمرینی کوتاه مدت می تواند معتاد به مواد مخدر یا الکل را به طور مؤثری سرگرم کرده و حداقل در کوتاه مدت از محیط و فکر مواد مخدر خارج گرداند. وجالب تر اینکه  اختلال خواب که اخیراً مشکل خیلی از افراد در قرن حاضر می‌باشد با ورزش امکان مدیریت و بهبود دارد.

تمرین  درحد متوسط می تواند معادل یک قرص خواب، حتی برای افراد مبتلا به بی خوابی باشد.

حرکت حدود پنج تا شش ساعت قبل از خواب، دمای بدن را افزایش می دهد و هنگامی که دمای بدن چند ساعت بعد به حالت عادی برسد، بدن آن زمان را به خواب می رساند.

در آخر میتوان اشاره کرد که، آمادگی جسمانی میتواند عزت نفس را افزایش دهد، صرف نظر از وزن، اندازه، جنسیت یا سن، ورزش می تواند به سرعت درک فرد از جذابیت خود، یعنی خود پنداره مثبت فردی را افزایش دهد.

البته بهتر است بدانید، ورزش در خارج از منزل  نیز می تواند اعتماد به نفس را بیشتر از محیط خانه افزایش دهد، یک تمرین در فضای باز که متناسب با سبک شما باشد، را انتخاب کنید، مانند،   پیاده روی، و یا دویدن در پارک ...

مهدیه بصیری-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.