سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲

کنترل خشم کودکان و نوجوانان با ورزش

کنترل خشم کودکان و نوجوانان با ورزش

انجام فعالیت های بدنی و ورزش به میزان قابل توجهی به ویژه در درازمدت می تواند از پرخاشگری کودکان و نوجوانان بکاهد

ورزش  در بهداشت و سلامت جسم و روان، در نشاط و تفریح خاطر و در افزایش قابلیت های کاربردی عضلات و کاهش تحریک پذیری، هنگام انجام امور مختلف موثر است، در ابعاد فرهنگی و اجتماعی نیز فواید بارز و روشنی دارد، همچنین در آموزش های اخلاقی و اجتماعی موثر و کارسازاست. اما تمامی این تاثیرات و فواید ورزش برای کودکان و نوجوانان دو چندان می شود


 به طور کلی ورزش و تحرک بر رشد عمومی بدن تأثیر می گذارد. رشد و تکامل دستگاه عصبی و دستگاههای حرکتی ( عضلات و استخوانها ) با یکدیگر در ارتباطند و هر چه ارتباط دستگاه عصبی با دستگاههای حرکتی بیشتر و گسترده تر شود، حرکات پیچیده شکل گرفته و هدفمند می شوند.
فعالیت بدنی یکی از راهکارهای مبارزه با هیجانات روحی است . و... هزاران تاثیر مثبت دیگرافزایش قدرت عضلات و استحکام استخوان ها کاهش درصد چربی بدن کاهش احتمال اضافه وزن کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کاهش فشارخون و سطح کلسترول جلوگیری از بیش فعالی کودکان کاهش پرخاشگری در کودکان افزایش اعتماد به نفس و دیگر جنبه های روانی مفید ورزش خواب بهترو کافی حال که مروری بر فواید کلی ورزش برای کودکان داشتیم،جا دارد که اهمیت نقش ورزش بر کاهش پرخاشگری را مورد بررسی قرار دهیم.البته ورزش کردن در تمامی سنین باعث کاهش پرخاشگری می شود،اما از آنجاییکه در سنین بزرگسالی ،افراد بر رفتار خود تسلط بیشتری دارند.کاهش پرخاشگری در کودکان ورزشکار چشمگیرتر است

کودکان نیاز دارند که فعال باشند، ورزش کنند ، بدوند، کوه نوردی کنند، برقصند، بازی های رایانه ای انجام دهند و فوتبال بازی کنند، آنها احساس بهتری خواهند داشت، سالم تر خواهند بود و قادر خواهند بود به آسانی یاد بگیرند.
ورزش کودک یک آزادکننده خوب برای استرس است و می تواند به کودکی که درخوابیدن، تمرکز کردن و ارتباط با دوستان مشکل دارد کمک کند. قدم زدن زیاد به صورت فعالیت روزانه ،می تواند به سالم نگه داشتن وزن کودک کمک کند. کودکانی که فعال هستند احتمال تبدیل شدن آنها به یک بزرگ سال فعال بیشتر است.

از همه مهم تر آنکه کودکان به فرصتی نیاز دارند تا در انواع فعالیت هایی که سرگرم کننده هستند و متناسب توانایی ها، مهارت ها و علاقمندی های آنها است شرکت کنند.تنوع همچنین سلسله ای از سود های سلامتی، تجربیات و چالش ها را به کودکتان ارائه می دهد.

 ساره آذر نیور / کارشناس ارشد روانشناسی/هیات پزشکی ورزشی گیلان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.