چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۴

بی تحرکی بلای جان سلامتی

بی تحرکی بلای جان سلامتی

می توان علت بی تحرکی جسمانی در جوامع جهانی و ایران را به دلیل تغییر در سبک زندگی است

بی حرکتی ،استفاده از اینترنت و انجام کارهای شخصی و شغلی در یک حالت منفعل (پشت میز) و نیز روی آوردن به فعالیت‌های ساکن برای پر کردن اوقات فراغت از قبیل تماشای تلویزیون، انجام بازی‌های رایانه ای و همچنین عدم استفاده از دوچرخه برای جابجایی به جای اتومبیل دانست. حال تنها راه حل؛ تغییر سبک زندگی و انجام فعالیت بدنی منظم با شدت متوسط مانند پیاده‌روی، دوچرخه سواری و همچنین بر اساس تعریف فعالیت بدنی (طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت هر نوع حرکت تولید شده توسط عضلات اسکلتی که با مصرف انرژی همراه باشد و به صورت منظم) که با افزایش مصرف انرژی همراه است می‌تواند عامل مهم اصلاح سبک زندگی با کاهش بروز دیابت، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، بیماری‌های متابولیکی و سایر موارد بیماری‌های غیر واگیر باشد (عزیزی ۲۰۱۰).

از گذشته‌های دور، ورزش کردن به عنوان عاملی برای دستیابی به سلامت جسمی و روانی شناخته شده بود. عدم فعالیت جسمانی که یکی از فاکتورهای سبک زندگی است عامل عمده‌ای برای بیماری‌های مختلف انسان از جمله بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، دیابت، چاقی، بیماری‌های متابولیک، بیماری‌های روانی و ... است. بطوریکه ورزش و فعالیت‌های بدنی یک به عنوان یک داروی پیشگیرانه از بیماری‌های مورد نظر شناخته می‌شود (کراک ۲۰۰۷).

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی تقریباً ۶۰% از جمعیت جهان حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی توصیه شده توسط این سازمان را انجام نمی‌دهند. برخی از صاحب نظران عقیده دارند که عدم فعالیت بدنی مهم‌ترین مشکل تندرستی عمومی در قرن ۲۱ میلادی است و هر ساله در نتیجه عدم فعالیت بدنی حداقل ۹/۱ میلیون نفر انسان می‌میرند (آزاد و همکاران، ۱۳۹۲).

 تحقیقات زیادی نشان داده‌اند انجام فعالیت‌های بدنی هم مزایای شناخته شده‌ی فیزیولوژیکی و هم مزایای روانشناختی منحصر به فردی دارد که برخی از مزایای شناخته شده‌ی فیزیولوژیکی ورزش عبارتند از: افزایش قدرت، توان و استقامت عضلانی، تقویت و افزایش اندازه عضله قلب، آنژیوژنز قلبی، بهبود عملکرد ریوی و افزایش اکسیژن رسانی، افزایش هماهنگی عصبی – عضلانی، کنترل وزن و کاهش چربی‌های بدن، تقویت عملکرد سیستم گوارشی و ... از طرف دیگر می‌توان به مزایای روانشناختی آن همچون کاهش اضطراب، افسردگی و افزایش اعتماد به نفس نیز اشاره کرد (گائینی و رجبی، ۱۳۹۱).

حسین تیموری زمانه/مسئول حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

Global Recommendations on Physical Activity for Health [database on the Internet]. World Health Organization. ۲۰۱۰.

Azizi F. Faulty lifestyle: mechanisms, prevention and coping. Iranian Journal of Endocrinology and Metabolism. ۲۰۱۰;۱۲:۳۲۱-۳.

Kruk J. Physical activity in the prevention of the most frequent chronic diseases: an analysis of the recent evidence.  ۲۰۰۷۱۲۲۷ DCOM- ۲۰۰۸۰۶۰۳(۱۵۱۳-۷۳۶۸ (Print)).

آزاد ا، حامدی نیا م ر، رجبی ح، گائینی ع. ۱۳۹۲. آمادگی جسمانی پیشرفته (ارزیابی و تجویز فعالیت ورزشی). انتشارات سمت. چاپ اول

گائینی ع، رجبی ح. آمادگی جسمانی. ۱۳۹۱.  انتشارات سمت. چاپ هشتم

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.