چهارشنبه ۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳

آسیب های شایع در والیبال

مرکزی

والیبال یکی از رشته های پر طرفدار ورزشی در سراسر جهان می باشد، اما این ورزش جذاب نیز می تواند با آسیب های متعددی همراه باشد.

والیبال یکی از رشته های پر طرفدار ورزشی در سراسر جهان می باشد. اما این ورزش جذاب نیز می تواند با  آسیب های متعددی همراه باشد.  

این آسیب ها در نقاط مختلف بدن میتواند  اتفاق بیافتد اما به علت حرکات مکرری که دست ورزشکار در حین ورزش والیبال انجام میدهد شایعترین محل آسیب در والیبال اندام فوقانی است.

آسیبهای اندام فوقانی

۱-تاندونیت عضلات روتاتورکاف

 در هنگام انجام سرویس یا اسپک نقش این عضلات در ایجاد نیرو بسیار مهم است، با توجه به تعداد زیاد این حرکات تاندون این عضلات می تواند کشیده شده یا حتی دچار پارگی گردد.

۲- نوروپاتی سوپرا اسکاپولار

نوروپاتی سوپرا اسکاپولار به معنای مشکل عصب سوپرا اسکاپولار است. عصب سوپرا اسکاپولار از سطح بالایی استخوان اسکاپولا یا کتف عبور کرده و به عضلات سوپرا اسکاپولار و اینفرا اسکاپولار در سطح پشتی استخوان کتف عصب دهی میکند. در حین سرویس زدن به علت حرکت سریع دست و سپس توقف ناگهانی آن در موقع برخورد به توپ به آن آسیب وارد میشود.

۳- آسیبهای انگشتان دست

آسیب های دست و انگشتان در والیبال زیاد دیده میشود. شایعترین این آسیب ها پیچ خوردن مفاصل، شکستگی و      در رفتگی مفاصل انگشتان هستند.  

۴ – بورسیت اولکرانون

برخورد مکررآرنج به زمین درحین سرخوردن روی زمین و ضربه به توپ میتواند موجب بورسیت اولکرانون شود.  

  آسیب های سر و تنه

کمر درد

یکی از آسیبهای شایع در والیبال است که بعلت کشیدگی رباط ها و عضلات اتفاق می افتد و بدنبال چرخش کمر برای رسیدن یا ضربه زدن به توپ اتفاق می افتد.

آسیبهای اندام تحتانی

۱- پیچ خوردگی زانو

 باعث آسیب به ساختارهای رباط ها  یا منیسک های زانو می شود مثلا آسیب رباط صلیبی قدامی معمولا به علت فرود آمدن ورزشکار بر روی زمین بصورت غلط ایجاد میشود.

۲- تاندونیت کشکک

به آن زانوی جهندگان هم میگویند انقباض ناگهانی عضله چهارسر ران چه در موقع پریدن به بالا و چه در موقع  فرود آمدن به زمین موجب اعمال کشش شدید به تاندون زیر کشکک و در نتیجه بروز این آسیب و ایجاد درد در زیر کشکک می شود.

۳- پیچ خوردگی مچ پا

پیچ خوردگی قوزک پا بعد از فرود از پرش ایجاد می شود.  بطوریکه بازیکن روی کف پا فرود نمی آید و عمده فشار و وزن بدن روی قسمتهای جانبی پا منتقل میشود و زمانی اتفاق می افتد که بازیکن در شرایط نامتعادل فرود بیاید یا موقع فرود با بازیکن دیگری برخورد کند.

رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.