شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

پروتئین و رژیم غذایی ورزشکاران

مطلب علمی

پروتئین مسئول بازسازی بافت های عضلانی خود پس از ورزش است.

اگر چه به طور کلی اعتقاد بر این است که کربوهیدرات و چربی تنها منبع انرژی در طول فعالیت بدنی هستند، نتایج تجربی اخیر نشان می دهد که تغییرات قابل توجهی در متابولیسم پروتئین در طی ورزش وجود دارد. با توجه به عوامل متعددی از جمله شدت، مدت زمان و نوع ورزش، و همچنین رژیم غذایی، آموزش، محیط زیست و حتی شاید جنسیت یا سن، این تغییرات ممکن است بسیار زیاد باشد. به طور کلی ورزش باعث تشدید سنتز پروتئین (تولید) می شود، مگر اینکه مدت زمان ورزش طولانی تر شود (بیشتر از ۴ ساعت) که در این صورت باعث افزایش یا عدم تغییر در کاتابولیسم پروتئین (تجزیه) و افزایش اکسیداسیون اسید آمینه می شود،  علاوه بر این، آسیب های زیر سلولی قابل توجهی به عضلات اسکلتی نیز نشان داده شده است. نتیجه مشاهدات این که نیازهای پروتئینی افراد فعال بیشتر از افراد غیر فعال است. ما پیشنهاد می کنیم که ورزشکاران ۱.۸ تا ۲.۰ گرم پروتئین / کیلوگرم وزن بدن در روز مصرف کنند. این تقریبا دو برابر نیازهای توصیه شده برای افراد مضطرب است. برای بعضی از ورزشکاران ممکن است نیاز به مکمل باشد با این حال، این مقدار پروتئین را می توان به راحتی در رژیم غذایی که در آن ۱۲ تا ۱۵ درصد از کل انرژی پروتئین است دریافت کنیم.

پروتئین مسئول بازسازی بافت های عضلانی خود پس از ورزش است و هم چنین نقش مهمی در تولید انرژی در شرایط آموزشی، تمرین های بسیار شدید دارد. پروتئین های موجود در گوشت، ماهی، لبنیات، تخم مرغ و غیره از همان اسید های آمینه تشکیل شده اند که عضلات ما را تشکیل می دهند. پس از مصرف پروتئین بدن آن را به اسیدهای آمینه تجزیه می کند و آنها را به عنوان بافت مورد نیاز خود ترکیب می کند. ورزش باعث می شود که عضلات، پروتئین بیشتری نسبت به شرایط آرام نیاز داشته باشند زیرا ورزش، به ویژه ورزش سنگین، آسیب های ساختاری را به بافت ها می رساند. آسیب ساختاری به بدن سبب می شود که بافت ها قوی تر یا بزرگتر بازسازی شوند تا آنها بتوانند در مقابل چالش های مداوم استقامت کنند. بدون پروتئین بدن نمی تواند این عملکرد را انجام دهد و بنابراین شما باید از طریق رژیم غذایی آن را تامین کنید.

زمان مناسب برای مصرف پروتئین در هنگام تمرین (۳۰ دقیقه قبل و بلافاصله پس از آن) وبه طور یکنواخت در تمام طول روز می تواند باشد. به عنوان یک قاعده ساده اگر شما یک گرم پروتئین در هر پوند وزن بدن مصرف کنید تمام نیازهای پروتئین خود را پوشش خواهید داد.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.