دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵

۵ راه برای ورزشکاران جوان برای ایجاد اعتماد به نفس

مطلب روانشناسی

اعتماد به نفس ،با تاثیر بر مبانی مهم ذهن وروان شما، تاثیر بسیار شگرفی در تعیین موفقیت شما دارد.

همه ما می دانیم که ورزشکاران حرفه ای باید درورزش تخصصی خود بهترین باشند و  به منظور رسیدن به این سطح نخبگی در ورزش، آنها باید دارای استعداد، تعهد و میل به دائمی کار سخت برای بهبود بازی خود باشند. در حالی که توانایی و اخلاق کاری مهارت های اساسی و مورد نیاز این ورزشکاران می باشد یکی دیگر از ویژگی های مهمی که این ورزشکاران را از دیگر ورزشکاران جدا می کند، اعتماد به نفس است.

بدون توجه به سطح مهارت شما، که بهترین باشد یا در سطح متوسط، اعتماد به نفس گزینه ای است که می تواند در سطح رقابتی تفاوت برنده یا بازنده را تعیین نماید. و این قابل تامل است که سطح توانایی برد و باخت را تعیین نمی کند و این اعتماد به نفس ورزشکار است که همه چیز را مشخص می نماید. نکته جالب تر این است که سطح اعتماد به نفس قابل افزایش و   بهبود است. در حالی که عدم اعتماد به نفس می تواند تاثیر مخربی بر عملکرد شما به عنوان یک ورزشکار در زمان رقابت داشته باشد، ایمان و اطمینان در توانایی هایتان می تواند بازی شما را با برد رقم بزند. اعتماد به نفس با تاثیر بر مبانی مهم  ذهن وروان شما تاثیر بسیار شگرفی در تعیین موفقیت شما دارد. به عنوان مثال هنگامی که شما احساس اعتماد به نفس می کنید، تهاجمی تر هستید(در سطح برانگیختگی بالا و البته همراه مدیریت هیجان مناسب قرار می گیرید)   پس شما با این شرایط خیلی خیلی سخت تر و بهتر بازی می کنید. درست مانند مهارت های جسمانی، اعتماد به نفس چیزی است که نیاز به تمرین دارد.

در اینجا برای اینکه تاثیر شگرف اعتماد به نفس را ارزیابی و محک بزنید یک تمرین ساده به والدین ورزشکاران میدهیم، این تمرین ساده شامل بیان پنج نکته به ورزشکاران است نکاتی که هم در کلام و هم در عمل شما باید خود را نشان دهد تا اثر آنرا درفرزند خود مشاهده نمائید:

۱- شکست ترس ندارد

اعتماد به نفس نبرد بین ایمان و ترس است. عدم اطمینان یا نداشتن اعتماد به نفس به این معنی است که شما می ترسید که شکست بخورید. شما به ترس از شکست اجازه می دهید به تغییر شیوه بازی یا ورزش شما  مشغول شودو شمارا بزودی، فلج کند. ترس یک احساس قدرتمند است، همه چیز آن طور که باید پیش می رود، دنیا طبق نظم خود در جریان است، فقط کافیست نترسید وتلاش کنید، به همین سادگی تمام انرژی خود را به جای هراس از شکست روی تلاش برنامه ریزی کنید تا نتیجه را ببینید.

 نظم عالم این را میگوید:هرکسی فراخور تلاش خود نتیجه می گیرد و اگر کسی با تقلب یا ناداوری بخواهد نظم دنیا را بهم بزند در جای دیگر انرژی منفی ذخیره شده فوق به او برگشت داده خواهد شد.

خب حالا در این شرایط فکرمی کنید وظیفه شما چیست؟ و برای موفقیت باید چه کرد؟

مطمئنا پاسخ می دهید، اگر همه چیز طبق نظم باشد که هست پس کافیست تلاش کنم و منتظر موفقیت بمانم واگر به هر دلیلی این موفقیت به تاخیر افتاد با کمال میل و روحیه بالا منتظر رسیدن جریان انرژی در زمان کمی دورتر (بازگشت انرژی به شما) باشم.

 پس معنای اینکه  فقط کافیست تلاش کنید.

ادامه دارد ...

مهدیه بصیری-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.