شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۵

ورزش به‌تنهایی باعث کاهش وزن می‌شود؟

ورزش و کاهش وزن

اگر فکر می‌کنید که دو جلسه تمرین موجب کاهش وزن شما می‌شود بهتر است کمی بیشتر فکر کنید.

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تمرین به‌تنهایی بعید است که موجب کاهش وزن شود (حداقل برای زنان).

محققان دانشگاه بنگور در انگلستان دریافتند زنانی که در کلاس‌های ورزش سه بار در هفته به مدت ۴ تا ۸ هفته فعالیت می‌کنند، اما رژیم‌های غذایی خود را تغییر ندادند، هیچ‌گونه کاهش وزنی را تجربه نکرده‌اند.

هورمون‌های اشتها ممکن است نقش مهمی داشته باشند

دانشمندان می‌گویند وقتی مردم ورزش را انجام می‌دهند، اغلب آن‌ها رژیم خود را آگاهانه یا ناخودآگاه محدود می‌کنند و این می‌تواند اثرات ورزش را پنهان کند. در پایان برنامه‌های تمرینی  ۴ و ۸ هفته، محققان دریافتند که هیچ‌یک از زنان بعد از مداخله ورزش هیچ کاهش وزن معنی‌داری را نداشتند.

بااین‌حال، زنان لاغر پس از تمرین افزایش توده عضلانی را نیز به همراه داشتند.

محققان همچنین دریافتند که زنان مبتلا به ‌اضافه‌وزن یا چاق با تغییر هورمون‌های اشتها و گرسنگی همراه بودند. این موضوع می‌تواند تا حدودی توضیح دهد که چرا ورزش به‌تنهایی نمی‌تواند باعث کاهش وزن شود.

دکتر Kubis می‌گوید: "سیستم بدن ما خیلی خوب تنظیم‌شده است، به صورتی که همیشه راهی برای جبران کاهش انرژی بعد از ورزش پیدا می‌کند.

بنابراین کسی که فعالیت بدنی بیشتری دارد، می‌تواند اشتهای بیشتری را داشته باشد.

ورزش تنها برای کاهش وزن نیست

هیچ‌گاه نمی‌توان گفت که ورزش هیچ مزیتی ندارد، بلکه فواید زیادی را به همراه دارد. اما در این موضوع نمی‌توان با قاطعیت بیان کرد که ورزش برای کاهش وزن به‌تنهایی کافی باشد.

بنابراین بهتر است بگوییم "برای مؤثر بودن تمرینات ورزشی جهت کاهش وزن نیاز به یک رویکرد شیوه زندگی سالم برای کاهش وزن، مانند ورزش همراه با رژیم غذایی ضروری است."

در پایان باید به این نکته توجه کنید که دانستن مقدار وزن چربی و عضله در بدن ما بسیار مهم‌تر از این است تا بدانیم وزن بدن ما چقدر است." "به همین دلیل هنگامی‌که ما تنها بر وزن تمرکز می‌کنیم، نتایج حاصل از طریق تمرینات ورزشی را از دست می‌دهیم."

"مشاهده هیچ تغییری در مقیاس‌ها ممکن است باعث شود افراد در تمرینات خود تمرکز کنند و متوجه شوند که بدنشان با به دست آوردن توده عضلانی بهبود یافته است."

شایان‌ذکر است که باشگاه‌های ورزشی باید تجهیزات بیشتری را در نظر بگیرند که بر بهبود ترکیب بدن و کاهش وزن تمرکز دارند.

دکترمحمدمهرتاش-مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

Study co-author Dr. Hans-Peter Kubis, of the School of Sport, Health & Exercise Sciences at Bangor University, and colleagues recently reported their findings in the journal Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism. Published Saturday ۲۵ November ۲۰۱۷

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.