شنبه ۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷

قسمت دوم

۵ راه برای ورزشکاران جوان برای ایجاد اعتماد به نفس

مطلب علمی

اعتماد به نفس از مهم ترین عامل ذهنی موفقیت در یک رقابت است.

۲- تمرکز بمنظور انجام بهترکارها

این طبیعی ست که هرتیم یا گروهی که وارد میدان رقابت می شود هدفش پیروزی است.  با این حال، تمایل به پیروزی نباید باعث نگرانی و عدم تمرکز از مهمترین اهداف تیم باشد.اینکه هدف یک تیم انجام بهترین مهارت باشد تمرکز افراد تیم را از اهداف استرس زای دیگر دور میکند. درست است که بهترین تیم همیشه برنده نیست، اما بطور کلی می شود گفت :تیمی که بهترین بازی را دارد که معمولا برنده می شود.در صورتی که بهترین مهارت خودرا ارائه دهید حتی بازنده بودن احساس شرم آوری کمتری از وقتی دارد که استرس باعث شده مهارت خودرا به بهترین شکل نشان ندهید و ببازید.

در اصل میتوان گفت دونوع باخت داریم، باخت به تیم دیگر، باخت به خود، وقتی تمام مهارت خودرانشان دهید درصورت باختن به تیم دیگر باختید نه به خود، اما وقتی استرس باعث پایین آوردن تمرکز شما و مهارت شما شود باخت به خودتان مطرح میشود و تصورکنیددراین شرایط باختن دردآورتر خواهد بود.

در حالت اول باخت شما بخاطر بهتربودن رقیب است که میتوان برآورد کرد که با تلاش بیشتری درمراحل بعدی و یا در شرایط دیگر به بردن تیم فوق امیدوار بود.پس بهتراست  به جای نگرانی در مورد پیروزی و تلفات انرژی، تمرکز بر انجام بهترین مطلق شمارا برنده خواهد کرد. فقط یادمان باشد. تمرکز بر روی انجام بهترین کارها باید باشد نه بهترین بودن.

۳- اعتماد به نفس

اعتماد به نفس از مهم ترین  عامل ذهنی موفقیت در یک رقابت است.

 اعتماد به نفس پاسخ این سوال مهم است که شما به چه اندازه به توانایی هایی تان  در مسیر دستیابی به اهداف خود، اعتقاددارید، اعتماد به نفس به انجام کاری از  توانایی بالقوه انجام آن کار مهم تر است.

به عنوان مثال اگر شماچنان قدرتی داشته باشید که بتوانید یک مهارت ورزشی خاص را به بهترین شکل (مثلا با نمره ۱۰۰) انجام دهید اما اگر به این توانایی(با نمره ۱۰۰) اعتقاد نداشته باشید و به عنوان مثال این توانایی در ذهن شما(نمره ۵۰) داشته باشد متاسفانه باید گفت :در واقع و عمل فقط میتوانید این مقدار ذهنی توانایی خود را (اندازه نمره ۵۰) نشان دهید و بس

این حقیقت غم انگیز پابرجاست که تا وقتی باور ذهنی شما همین باشد هرگز نمیتوانید  از این توانایی بزرگ بهره ببرید.

به عنوان مثال، یک ژیمناست ممکن است از لحاظ جسمی و فنی قادر به انجام یک پیچ خوردگی عقب با پیچ و تاب کامل در تمرین کف، باشد اما او نتوانسته این اندازه مهارت را در تمرین نشان داده و یا گاها آنرا اجرا کرده  اما به این توانایی باور ندارد.شاید اغراق نباشد که به جمله خوبی  اشاره کنیم " مهم ترین دشمن اغلب ورزشکاران، خودشان هستند "

هنگامی که شما به عنوان یک ورزشکار در رقابت هستید اولین رقیب خودتان هستید، خودتان در برابر خودتان قرار میگیرید و بعد در برابر یک رقیب دیگر(یک ورزشکار دیگر)،به یاد داشته باشید که رقیب دوم (ورزشکارتیم حریف) درشرایط مخالف شماست و قصد دارد شمارا به هرشکلی شکست دهد اگر  شما(رقیب اول) هم مخالف و روبروی خود قراربگیرید که قطعا ، شانس موفقیت ندارید و موفق نخواهید بود.

۴-ایجاد اعتماد به نفس اول و ممانعت از ایجاد اعتماد به نفس کاذب

اعتماد به نفس اول پایه اعتماد به نفس در فرد است آنچه در کودکی در افراد شکل گرفته و گاهی تا آخر عمر در فرد می ماند و هرگز شخص متوجه درجه ضعف و قوت آن در خود نمی شود و تمایل به تغییر آن در خود نمی بیند.

اعتمادبه نفس اول ایجاد شرایط روانی عمیق، پایدار و انعطاف پذیر در توانایی فرد است. با اعتماد به نفس اول، شما قادر به حفظ اعتماد به نفس خود حتی در زمانی هستید  که در کاری و یا فعالیتی به موفقیت دست پیدا نکردید

به اصطلاح، اطرافیان به شما با تعجب خواهندگفت: که با اینکه شکست خوردی چقدر روحیه داری؟

در اینجا اعتماد به نفس، زمانی که شما به آن نیاز دارید، در مدیریت درونی و مدیریت شرایط شما را راهنمایی میکند. احساس مثبت به خود، انگیزه حرکت و برانگیختگی بالا حاصل این اعتماد به نفس در ورزشکار است.

بطوریکه در مسابقاتی که شرایط رقابت بسیار سخت میشود آستانه تحمل شما بالارفته و در شرایط رقابتی آسان تر  نیز به توانایی های خود تردید ندارید. اعتمادبه نفس اول شما را تشویق می کند که شرایط فشار را به موقع  پیدا کنید و در ادامه مهره های شطرنج خود را بچینید که اصطلاحا به آن   شناسایی چالشی گفته میشود

شناسایی و مشاهده دقیق عواملی که شرایط راسخت کرده، شناسایی دقیق رقیبان سرسخت، اعتمادبه نفس اول شما را قادر می سازد تا به طور مرتب خود را در بالاترین سطح کنترل و سپس بهترین سطح فعالیت قرار دهید.

در این مرحله نکته حایز اهمیت این است که اعتماد به نفس اول اعتقاد به این باور است که اگر شما کاری را درست انجام دهید، موفق خواهید شد. این حقیقت که  میتوانید ازتمام توانایی خود، بی کم وکاست رونمایی کنید. اما نکته اینجاست نباید انتظار داشته باشید که حتما موفقیت داشته باشید.

چون قرار براین است که تمام توانایی خود را به معرض نمایش بگذارید ولی اگر رقیب توانایی بالاتری از شما داشت پر واضح تر توقع موفقیت از خود یک اشتباه بزرگ(خطر تضعیف اعتماد به نفس اول) است.

ملاقات با واقعیت قبل از هر رقابت و ارزیابی خود و رقیب در حفظ اعتماد نفس اول (خطر تضعیف اعتماد به نفس اول) بسیار اهمیت دارد. غیر از این اتفاق اگر بیافتد شما وارد فاز اعتماد به نفس کاذب خواهید شد.

 جالب اینجاست که اعتماد به نفس کاذب در شما ایجاد فشار خود به خود(خودتان مجددا در مقابل خود قرار می گیرید).توقع بالا از خود، استرس شده و کم کم تخم ترس از شکست در شما کاشته میشود.

مهدیه بصیری-مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.