شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱

آسیب های ورزشی رایج در بسکتبال

مرکزی

حرکات ناگهانی و بسیار سریع بازیکنان در بسکتبال باعث بالا رفتن آسیب های بدنی در این رشته ورزشی می شود.

ورزش بسکتبال دارای حرکات سریع و قدرتی می باشد که باعث حرکات ناگهانی و بسیار سریع در مفاصل میشود، بازیکن به ناگهان می ایستد و دوباره حرکت میکند ضمن اینکه در این ورزش برخوردهای فیزیکی بین بازیکنان هم زیاد است. این عوامل باعث بالا رفتن آسیب های بدنی در بسکتبال می شود.

این آسیبها شامل کشیدگی ها و خونریزیهای عضلانی، کشیدگی های رباط و کپسول مفصلی، شکستگی و یا حتی در رفتگی مفاصل می شود.

آسیبهای اندام فوقانی

آسیب مفصل شانه : التهاب تاندون عضلات گرداننده بازو  و بطور خاص تاندونیت عضله دوسر بازو که بعلت حرکات شدید مفصل شانه و اعمال نیروهای کششی زیاد به تاندون عضله دوسر بازو ایجاد میشود و موجب بروز درد در مفصل شانه میگردد.

آسیب های دست و انگشتان : آسیب های دست و انگشتان معمولا به علت ضربه توپ و یا به علت گیر کردن انگشتان در لابلای تور ایجاد میشود. این آسیب ها میتوانند بصورت پارگی رباط و یا شکستگی باشند (بخصوص در قاعده انگشت شست در هنگام گرفتن توپ یا زمین خوردن).

آسیب ناحیه کمر

معمولا بعلت چرخش های ناگهانی و یا زمین خوردن اتفاق می افتد و شامل کشیدگی، پیچ خوردگی، کوفتگی و فتق دیسک و یا حتی لیز خوردن مهره ها میشود.

آسیب های اندام تحتانی

آسیب عضلات ران : کوفتگی و کشیدگی  عضله چهار سر شایع ترین آسیب ران است، علائم آن شامل درد موضعی در لمس، اسپاسم و تورم می باشد. عضلات همسترینگ نیز می توانند دچار این آسیب شوند. همچنین برخورد مستقیم آرنج یا زانوی بازیکنان دیگر میتواند سبب بروز خونریزی وخونمردگی در عضلات اندام تحتانی گردد.

آسیبهای زانو : پارگی رباط های زانو(پارگی رباط صلیبی قدامی و پارگی رباط جانبی داخلی) از  شایعترین آسیبهای زانو در  بسکتبال می باشد. علت این آسیب ها معمولا حرکات شدید پیچشی در زانو می باشد، در این مواردمنیسک های زانو نیز می توانند آسیب ببیند.

تاندونیت کشکک : به آن زانوی جهندگان نیز می گویند که در بسکتبال بعلت پرش ها و جهش های متوالی می تواند ایجاد شود.

 پیچ خوردگی مچ پا : پیچ خوردگی مچ پا شایعترین آسیب ورزشی در بسکتبال می باشد و معمولا به علت چرخش بازیکن بر روی کف پا ایجاد میشود.

 تاندونیت آشیل : در ورزش بسکتبال تاندون آشیل به علت جهش های زیاد ورزشکار تحت فشار و کشش زیادی قرار داشته و مستعد آسیب است. تکرار مجدد این مساله می تواند باعث پارگی در تاندون نیز بشود.

آسیب کف پا و انگشتان: شامل پیچ خوردگی، التهابات و شکستگی ها که شایع ترین محل آن مفصل بین استخوان های کف پا و انگشتان می باشد.

رضا کاظمی  - مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.