دوشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

۵۵ باشگاه ورزشی غیرمجاز در کرمانشاه پلمپ شد

وحید خسروی پزشکی

هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه با همکاری ستاد ملی مبارزه با دوپینگ وظیفه نظارت بر سلامت اماکن و باشگاه های ورزشی را در خصوص عضویت ورزشکاران سازمان یافته ( دارا بودن کارت خدمات درمانی) و جلوگیری از ترویج پدیده شوم و مذموم دوپینگ بر عهده دارد.

به گزارش دفتر کرمانشاه پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران در سال ۹۶ بر اساس همکاری و هماهنگی ایجاد شده و تأکید اداره کل ورزش و جوانان استان مبنی بر برخورد قاطع با باشگاه های متخلف و غیر مجاز، با برگزاری نشست های تخصصی راهکارهای اجرایی با تعامل صورت گرفته در ستاد نظارت بر سلامت باشگاه های ورزشی، بازرسی ورزش و جوانان، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، اداره اماکن نیروی انتظامی، دادگستری برنامه ریزی لازم برای برخورد با باشگاه های غیر مجاز تدوین و عملیاتی شد.

وحید خسروی دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه ضمن تأکید بر لزوم توجه به سلامت باشگاه های ورزشی به نقش مهم ورزش به عنوان راهکاری موثر و اجرایی در کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و اظهار داشت : ورزش مقوله ای فراگیر است و امروزه گسترش و توسعه سلامت از طریق ورزش، نیازمند همکاری و تعامل همه دستگاه های اجرایی است که بر این اساس در شش ماهه اول سال ۵۵ باشگاه غیر مجاز پلمپ و با رویکرد اصلاحی مراحل مورد نظر جهت آموزش، افزایش آگاهی و دانش افزایی مربیان و ورزشکاران، آشنایی بر فرآیند اخذ مجوزهای قانونی برای مسئولین باشگاه ها تشریح و خوشبختانه تعداد ۱۶ باشگاه تا کنون نسبت به اصلاح و دریافت مجوزهای قانونی اقدام نموده اند که در این راستا امور باشگاه های ورزش و جوانان همکاری لازم را به نحوی مطلوب انجام داده است.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه افزود : با شناسایی و استخراج اطلاعات کلیه باشگاه های ورزشی شامل ساختار و نحوه فعالیت نظارت و بازرسی توسط اکیپ های مشترک و همکاران ستاد نظارت بر سلامت در بخش خصوصی و دولتی به صورت محسوس و نامحسوس در سه بخش اولیه ، ثانویه و ادواری با تاکید بر ضرورت مبارزه با پدیده شوم و مذموم دوپینگ، برخورد با متخلفین عرضه کالاهای قاچاق و غیرمجاز در حوزه سلامت،  دارا بودن کارت خدمات درمانی پزشکی ورزشی کلیه ورزشکاران و مربیان و مجوز فعالیت اقدام شد و با متخلفین پس از ارائه تذکر سریعاً برخورد و با نظر مقام قضایی نسبت به پلمب باشگاههای متخلف شده است. همچنین در ۹ ماهه اول سال جاری تعداد ۲۵۱ بازرسی اولیه، ۵۶ بازرسی قانویه و ۴۰ بازرسی ادواری توسط ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی انجام شده است.

خسروی حرکت به سمت ورزش سالم و عاری از دوپینگ را راهکاری موثر در تأمین سلامت ورزشکاران، ایجاد محیطی امن برای ورزش و آرامش خانواده ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت : ورزش بزرگترین و سازنده ترین میدان تربیت است و هیأت پزشکی ورزشی به عنوان خانه امن ورزشکاران با عزم و اهتمام جدی و همکاری آحاد جامعه نسبت به نظارت گسترده و مستمر بر باشگاه های ورزشی اقدام  و در این راستا بر اساس فرآیند پیشگیری، اطلاع رسانی، اصلاح و بهبود آموزش محور، تنبیه انضباطی، با متخلفین در حوزه سلامت ورزشکاران برخورد و باشگاه های دارای فعالیت مثبت و سازنده بر اساس قوانین مصوب را تشویق و تقدیر خواهد نمود.

دبیر هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه فراهم نمودن امکان دسترسی آحاد جامعه به خدمات پزشکی ورزشی را در راستای اهداف سلامت محور را بسیار مهم ارزیابی کرد و بیان داشت: اطلاع رسانی و آموزش صحیح از طریق باشگاه های مجاز و مربیان با دانش سبب ایجاد بستر و شرایط مناسب جهت دستیابی به بالاترین حد سلامت و افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته خواهد شد. همچنین ارزیابی مربیان به لحاظ دارا بودن شاخص های علمی جهت فعالیت ورزشی، مدرک مربیگری و سوابق اخلاقی و قنی بایستی مورد توجه ورزش و جوانان استان کرمانشاه قرار گیرد و از فعالیت افراد دارای تخلف ثبت شده در محیط های ورزشی جلوگیری شود.

خسروی افزود: تحقق اهداف ستاد نظارت بر سلامت سبب خواهد شد فعالیت های مثبتی بر اساس قوانین مصوب و طبق اصول تعیین شده با رویکردگسترش و توسعه همه جانبه ورزش در تمامی ابعاد از جمله معرفی و حمایت از قهرمانان و استعدادیابی دانش محور انجام و سبب توسعهً سلامت ورزشکاران در حوزه همگانی و قهرمانی شود. اجرای قوانین، مصوبات، مقررات و آیین نامه های ستاد ملی مبارزه با دوپینگ، کمیسیون ماده ۵ استانی و فدراسیون پزشکی ورزشی ضروری است.

 برای دستیابی به جامعه ای سالم، کلیه ورزشکاران و خانواده های آنها می توانند با مراجعه به سامانه تحت وب به آدرسhttp://nezarat.ifsm.ir   به صورت مستقیم نسبت به ارائه شکایات و درخواست تشویق باشگاههای ورزشی اقدام و از نتایج امور انجام شده مطلع شوند.

گفتنی است باشگاههای ورزشی جهت آگاهی از استانداردهای تدوین شده، انجام همکاری و رفع مشکلات موجود می توانند قبل از حضور ناظرین ستاد نظارت به هیأت پزشکی ورزشی مراجعه یا با شماره ۳۸۳۵۵۹۹۲ تماس حاصل فرمایند و مشاوره های لازم را اخذ کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.