چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴

برونکواسپاسم ناشی از ورزش

مطلب علمی

برونکواسپاسم ناشی از ورزش یکی از شایعترین مشکلات ورزشکاران است، که با انسداد جریان هوای قابل برگشت وموقتی به دنبال فعالیت ورزشی بروز می کند.

این بیماری در ۹۰% بیماران آسمی و ۳۵ تا ۴۰ درصد بیماران مبتلا به رینیت آلرژیک اتفاق می افتد. بنابراین عارضه ۱۲ تا ۱۵% در جمعیت عمومی و ۳ تا ۱۱ درصد در بین ورزشکاران شایع است.

این انسداد معمولا ۵ تا ۱۵ دقیقه بعد از یک دوره ورزش شدید وکوتاه مدت ایجاد شده وبه مدت ۲۰ تا ۶۰ دقیقه باقی می ماند. در فاز دیررس برونکواسپاسم ناشی از ورزش، التهاب مخاط برونکیال احتمالاً مهمترین دلیل انسداد راههای هوایی است.

ورزش مخصوصاً اگر با شدت بالا انجام شود باعث افزایش تنفس درمانی می گردد. در تنفس دهانی هوا به خوبی تنفس با بینی گرم ومرطوب نمی شود. لذا تنفس دهانی مخاط راههای هوایی را با هوای سرد وخشک مواجه می سازد. ورزش های مختلف باشدت ومدت یکسان می توانند تاثیرات متنوعی روی شدت برونکواسپاسم ناشی از ورزش داشته باشند، به عنوان مثال دویدن بسیار آسانتر از دوچرخه سواری باعث بروز برونکواسپاسم ناشی از ورزش می شود و دوچرخه سواری به نوبه خود بسیار آسان تر از شنا این پدیده را ظاهر می سازد.

شاخص های شدت برونکواسپاسم ناشی از ورزش

-حساسیت بیش از حدزمینه ای راههای هوایی

- مدت، نوع وشدت ورزش

- شرایط محیطی مثل هوای سرد، خشک یا آلوده

- فاصله زمانی از آخرین دوره ورزشی

شایعترین علامت برونکواسپاسم ناشی از ورزش سرفه، احساس تنگی وفشار در سینه است که معمولاً ۵ تا ۱۵ دقیقه بعد از ورزش بروز می کنند.

توصیه به ورزشکار مبتلا به برونکواسپاسم ناشی از ورزش ، بیش از تمرین با مسابقه عملیات گرم کردن انجام دهد. از تمرین در هوای آلوده ودر مناطقی مثل چمن که احتمال کود های گیاهی ایجاد کننده برونکواسپاسم وجود دارد اجتناب کند. در هوای سرد از ماسک صورت استفاده کند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.