پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۵

دکتر سعیدی:

کارآگاه دانش افزایی برای کشتی گیران مفید بود

دوره آموزشی مبارزه با دوپینگ برای کشتی گیران

رئیس کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی گفت: برگزاری کارگاه دانش افزایی بسیار مفید بود و کشتی گیران اطلاعات خوبی از دوپینگ و استفاده از مواد نیروزا کسب کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از خبرگزاری صدا و سیما،دکتر رضا سعیدی افزود: کارگاه دانش افزایی مبارزه با دوپینگ در مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جوانان با حضور بیش از ۴۰۰ کشتی گیر انجام برگزار شد. نبود چنین کارگاهی با حضور این تعداد ورزشکار در بحث مبارزه با دوپینگ بخوبی احساس می‌شد و در گذشته هرگز کلاسی شبیه به این کارگاه را نداشتیم.

وی گفت: این کلاس به پیشنهاد فدراسیون کشتی و با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ برگزار شد. در این کارگاه کشتی گیران جوان بصورت مختصر با مبانی کنترل دوپینگ آشنا شدند. در این کارگاه بر اساس تاکید آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ کلیاتی درباره دوپینگ به شرکت کنندگان ارائه شد. بعد هم داروهای ممنوعه بصورت مختصر معرفی و در ادامه محرومیت‌های ناشی از دوپینگ اطلاع رسانی شد.

دکتر سعیدی افزود: در پایان بحث مربوط به عوارض داروها و داروهای غیر مجاز و همچنین اطلاعاتی درباره فرم‌های معافیت درمانی مطرح شد. فرم معافیت‌های درمانی مربوط به ورزشکارانی می‌شود که نیازمند داروهای خاص هستند که این داروها دوپینگ محسوب می‌شوند، ولی برای سلامتی ورزشکار نیاز است. راهکارهای مربوط به استفاده از این داروها در این کلاس ارائه شد و کشتی گیران جوان بخوبی متوجه شدند که در صورت نیاز مبرم به این داروها باید چه اقداماتی انجام دهند.

وی گفت: برگزاری این کارگاه برای کشتی گیران بسیار مفید بود و آن‌ها توانستند استفاده مکفی از این کارگاه را داشته باشند. بطور کلی حداقل فایده برگزاری کلاس‌های آموزشی این است که می‌تواند جلوی استفاده از مواد نیروزا را بصورت ناخواسته بگیرد. ورزشکارهایی که در اثر اطلاعات کم مرتکب دوپینگ می‌شوند با این آموزش‌ها می‌توانند اطلاعات خود را افزایش داده و ناخواسته مرتکب این خطای بزرگ نشوند.

افسر کنترل دوپینگ افزود: علاوه بر موارد مطرح شده در این کلاس ها، با گوشزد کردن قوانین سخت وادا درباره کسانیکه مرتکب دوپینگ می‌شوند انگیزه ورزشکاران برای استفاده از مواد نیروزا کاهش می‌یابد و باعث می‌شود تا ورزشکاران حساسیت بیشتری در استفاده از داروها و مکمل‌ها داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.