چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱

نقش روانی ورزش در سالمندان

مرکزی

ورزش یک حمایت متقابل و ابزاری برای کمک به سالمند برای مقابله با استرس و منابع کاهنده زندگی است.

اضافه شدن جمعیت سالمندان این زمینه را ایجاد می کند تا سالمندی بهینه داشته باشیم از سن میان سالگی بهتر هست برای پیر شدن برنامه ریزی کنیم اگر برای پیر شدن آمادگی نداشته باشیم به تجربه ای تلخ و غم انگیز تبدیل می شود نکته مهم این است که حالات روحی و روانی بر فرد غلبه می کند.

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر است و توجه به مسائل و نیازهای این دوران یک ضرورت اجتماعی است . امروزه سالمندی گذر از مرحله ای به مرحله جدیدی از زندگی تلقی می شود.

ورزش تاثیر زیادی بر کیفیت زندگی سالمندان دارد. داشتن تحرک و تمرینات ورزشی علاوه بر کاهش ریسک انواع بیماری‌های جسمی، روی ابعاد مختلف فعالیت مغزی افراد سالمند نیز موثر است.

در سالمندان هر نوع فعالیت ورزشی سودمند است،  زیرا حرکت مفاصل را بهبود بخشیده و قدرت عضلانی را زیاد می کند از دیگر فواید ورزش در سالمندان می توان به  بهبود سلامت روان افراد با تسکین افسردگی، کاهش استرس، حس استقلال و خود باوری، ایجاد نشاط و انگیزه و در نهایت بهره مندی از یک زندگی سالم اشاره کرد.

توانایی ذهنی و روانی افراد سالمند همانند دوره جوانی است می توان گفت که هوش تغییریی نمی کند، توانایی تغییر و انعطاف پذیری بر خلاف تصور عمومی دست نخورده  است و همچنین توانایی یادگیری مطالب جدید را نیز دارند.

 روان شناسان، ورزش را یک حمایت متقابل و ابزاری برای کمک به سالمند برای مقابله با استرس و منابع کاهنده زندگی، بالا بردن اعتماد به نفس و تعامل گری و از همه مهمتر مانعی برای ورودی های منفی ذهن میدانند.

 استرس اثرات مخربی بر کارکردهای جسمانی، روانی، عصبی و رفتاری فرد (مانند تفکر، تمرکز، حافظه) میگذارد، ورزش یک مهارت ذهنی و ادراکی است که باعث ایجاد یادگیری حرکتی و مهارتی در فرد  می شود:

ایجاد تفکر خردمندانه

دگرگونی روانی- شناختی (شیوه تفکر و توانایی)

دگرگونی عاطفی(دگرگونی های که عاطفه و شخصیت فرد سالمند را در بر میگیرد)

زهرا علی آبادی فراهانی- مسئول کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی   

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.