دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۳

اهمیت ورزش در دوران یائسگی

مطلب علمی

یائسگی علایم متعددی دارد و می تواند کیفیت زندگی خانم های این سن را تحت تاثیر قرار دهد. ورزش می تواند علایم مربوط به یائسگی را کاهش دهد.

این روند تغییر سطح هورمون ها می تواند باعث مختل شدن زندگی روزمره افراد شود. این اختلالات شامل گرگرفتگی، اختلالات خواب، اضافه وزن، کاهش تمرکز، افزایش اظطراب، خستگی، افسردگی، درد مفاصل و عضلات، پوکی استخوان و بیماری های قلبی عروقی می باشد. از بین این علایم، بیماری های قلبی عروقی مهمترین اختلالی است که با یک برنامه موثر ورزشی می تواند کاهش یابد. دانستن این نکته مهم است که تمام افراد علایم مشابه و با شدت یکسانی  تجربه نمی کنند.

تحقیقات اثرات مثبت ورزش و فعالیت فیزیکی را در کاهش علایم یائسگی نشان داده است. این تغیرات  مثبت، به دنبال تصحیح غلظت هورمون ها نیست، بلکه بیشتر ناشی از اثری است که همان لحظه ورزش دارد و نیز سازگاری که در بلند مدت به دنبال تمرینات ورزشی ایجاد می شود. از جمله اثرات مثبت ورزش و فعالیت فیزیکی می توان به این موارد اشاره کرد، افزایش تناسب قلبی عروقی، اصلاح شدن ترکیب بدنی، کاهش اظطراب و افسردگی، کاهش احساس خستگی و درد مزمن عضلانی، بهبود کیفیت و مدت زمان خواب و افزایش و یا کم کردن از دست رفتن تراکم استخوانی.

فعالیت ورزشی پیشنهادی برای این گروه به این صورت است:

فعالیت هوازی شامل پیاده روی تند، دوچرخه سواری، ورزش در آب و چمن زنی، با شدتی که  باعث افزایش ضربان قلب شده و هم زمان بتوان به صحبت کردن ادامه داد. به مدت ۳۰ دقیقه در روز برای  پنج روز در هفته و یا ۱۵۰ دقیقه در هفته. علاوه بر این، انجام حداقل ۸ تمرین قدرتی دو بار در هفته با حداقل ۱۰-۸ تکرار، نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت. مقدار این تمرینات هوازی و قدرتی باید به تدریج افزایش یابد.

یک نکته مهم در مورد خانم هایی که خصوصا گرگرفتگی دارند وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که یک روش با پایه آرامش بخشی، همراه با تمرینات تنفسی، به طور قابل ملاحظه ای  میزان وقوع گر گرفتگی را کاهش می دهد. با در نظر داشتن این مطلب، برنامه هایی که روی آرامش بخشی و تنفس تمرکز دارد، مثل یوگا، می تواند در کاهش گرگرفتگی موثر باشد.  

دکتر ساناز کبیری متخصص پزشکی ورزشی           

مسئول کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.