دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۴

رئیس کمیته پزشکی و علمی IOC :

به دنبال راه حل های تشخیصی بلند مدت تری برای شناسایی دوپینگ هستیم

ریچارد بیت

ریچارد بودبیت، رئیس کمیته پزشکی و علمی کمیته بین المللی المپیک(IOC) امیدوار است که آزمایشات جدید دارویی به زودی برای کمک به تشخیص استفاده از اریتروپویتین (EPO) صورت گیرد.

به گزارش امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی،  در حال حاضر، آزمایشات برای عوامل تحریک شده توسط اریتروپویتین (ESA)، می توانند اثرات مواد را تنها چند روز پس از مصرف آنها یا حداکثر طی یک مدت یک هفته شناسایی کنند.

این بدان معنی است که از طریق آزمایش خارج از مسابقه، شناسایی ورزشکارانی که با استفاده از محصولات تقویت کننده خون دوپینگ کرده اند را بسیار مشکل کرده و برنامه کارآمد اجرا شده توسط کمیته بین المللی و اعضا دیگر را ناکارآمد خواهد کرد.

EPO به ویژه در ورزش استقامتی مفید است زیرا باعث تولید سریع گلبول های قرمز می شود.  

ریچارد بودبیت در این باره می گوید: "هم اکنون حداقل یک آزمایش وجود دارد  اما آزمایشی که بتواند استفاده از دوپینگ در هفته ها یا ماهها قبل تر را شناسایی کند، ایده آل است. "ما و [WADA] (آژانس جهانی ضد دوپینگ) دانشمندان را در این راه حمایت می کنیم. "

بر خلاف استروئیدهای آنابولیک که در رویدادهای سرعت و قدرتمند مفید هستند، پیشرفت های عمده ای در آزمایش EPO در سال های اخیر بدست نیامده است.

آزمایش جدیدی که در سال ۲۰۱۶ با کمک گریگوری رودچنکوف، مدیر آزمایشگاه سابق مسکو، در سال ۲۰۱۶ صورت گرفت، استفاده از استروئیدها را که طی ماه های قبل استفاده شدند را به جای چند روز تشخیص داد. این باعث شد که ده ها تن از برندگان مدال در چندین ورزش، از جمله دو و میدانی و وزنه برداری، تحت بازنگری دوباره، نمونه های منجمد از بازی های المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ در پکن و لندن به دست آوردند.

این گونه بنظر می رسد که یک آزمون ESA جدید می تواند در ورزش استقامتی، به طور گسترده ای می تواند تاثیر گذار باشد، از جمله در برنامه های المپیک زمستانی مانند اسکی.

آزمایشات  EPO (هورمون اریتروپویتین انسانی یا EPO یک گلیکوپروتئینی است که وظیفه تنظیم مقدار تولید گلبولهای قرمز یا اریتروسیتها را در خون پستانداران به عهده دارد. اریتروپویتین بیشتر ازکلیه‌ها و کمی نیز از کبد تولید می‌شود و  ترشح اریتروپویتین با کاهش سطح گلبولهای قرمز خون و همچنین با کاهش اکسیژن رسانی به بافتها تحریک و افزایش پیدا می کند. هورمون اریتروپویتین بر پیش سازهای اریتروسیتی تاثیر گذاشته و باعث ایجاد تمایز در سلولهای اریتروئید می‌شود.

تولید هورمون اریتروپویتین  در بدن انسان در برخی شرایط پاتولوژیک (مانند آسیب پارانشیم کلیه که منجر به کم خونی می شود) کاهش خواهد یافت. اهورمون اریتروپویتین  از یک جزء پروتئینی و نیز یک جزء کربوهیدراتی تشکیل شده‌ است. )طی دهه 2000 افزایش یافت و تا پایان این دهه، در کنار سیستم گذرنامه بیولوژیکی ورزشکار، که در طی یک دوره زمانی تغییرات خون را تغییر داد، صورت گرفت.

چندین تغییر وجود دارد، اما این سیستم در هفت سال گذشته بهبود یافته است. همچنین پنجره تشخیص کوتاه مدت، ورزشکاران را به دلیل اجتناب از حد مجاز به حد اکثریت مصرف متهم کرده اند. "اطلاعات بیشتر و بیشتر مهم است.

"به عنوان مثال، پرونده های اسوالد [شامل ورزشکاران روسی متهم به دوپینگ در سوچی 2014] بر روی شواهد دیگر انجام شد.

رئیس کمیته  پزشکی و علمی کمیته بین المللی المپیک  خاطر نشان کرد:"اما اساسا بازدارنده قوی این است که تعداد زیادی از آزمایشات غیر قابل پیش بینی داشته باشیم، ورزشکار نداند چه زمانی آزمایش می شود .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.