سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷

ویتامین D و نقش آن در عملکرد ورزشی

مط

مکمل ویتامین   D در ورزشکارانی که کمبود ویتامین دی دارند ممکن است به داشتن استخوان های قوی تر و افزایش قدرت عضلانی با قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند.

ویتامین  Dمعمولادر پوست از قرارگرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش تولید می شود و در نتیجه ویتامین D معمولا به عنوان ویتامین آفتاب هم نامیده می شود  و جزء ویتامین های محلول در چربی طبقه بندی می شود پیش ساز هورمون بودن مانند کلسیتریول که در متابولیسم کلسیم و سلامت استخوان نقش اساسی ایفا می کند.

اثرعمل:شکل فعال ویتامین  D گرفته شده از نور خورشید و منابع رژیمی، در ارتباط با هورمون پاراتیروئید کار می کند و هورمون کلیستونین غلظت کلسیم و فسفر سرم را تنظیم می کند که معمولا با افزایش جذب روده ای کلسیم و فسفر، مواد معدنی استخوان بالا می رود و از شکنندگی استخوان در مقابل پوکی و شکستگی مرتبط با فشار جلوگیری می کند.

ویتامین D در کبد بعد از فعل و انفعال به اشکال فعال ۱ و ۲۵ - دی هیدروکسی ویتامین D تبدیل می شود که به کلسیتریول معروف است. یک هورمون استروئیدی، کلسیترول نیز بیشتر از ۵۰ ژن را در بافت های سراسر بدن از جمله بافت های عصبی و عضلانی تنظیم می کند. مکانیسم عمل از طریق تاثیر مثبت بر عملکرد ورزشی به ویژه مرتبط با سیستم عصبی عضلانی است.

میزان ویتامین دی با واحد نانو سنجیده می شود،

 کمبود شدید  ng/ml۱۰> نانوگرم در میلی لیتر

کمبود متوسط ۲۰-۱۰ نانوگرم در میلی لیتر

کمبود خفیف ng/ml ۳۰-۲۰  و طبیعی ۳۰ الی ۷۰

مزایای عملکردی:مکمل ویتامین  دی در ورزشکارانی که کمبود ویتامین دی دارند ممکن است به داشتن استخوان های قوی تر و افزایش قدرت عضلانی با قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک کند.

ورزشکارانی که سطوح ویتامین D کافی ندارند و غلظت آنها کمتر از ng/ml ۲۰ باشد خطر شکستگی در اثر فشار بر استخوان درشت نی و نازک نی آن ها دو برابر جمعیتی است که سطح ویتامین دی آنها بیشتر از ng/ml ۴۰ هست.

ویتامین D به طور طبیعی در منابع غذایی مثل روغن کبدماهی-زرده تخم مرغ و برخی محصولات غنی شده مثل شیر وجود دارد.

در ورزشکاران با یک آزمایش خون ساده می توان سطوح ویتامین دی را اندازه گیری کرد و کمبود آن را با افزایش ویتامین دی از طریق جذب غذا در معرض نور خورشید قرار گرفتن و مکمل ها با تجویز متخصص تغذیه جبران کرد. غلظت سطوح پائین ۲۵ هیدروکسی ویتامین دی منجر به نرمی استخوان و افزایش احتمال شکستگی استخوان همراه است. و افزایش آن علائم مسمومیت مانند ضعف و درد عضلانی درد استخوان از دست دادن اشتها تهوع  و سردرد و موارد شدید اختلال کلیوی همراه است.

عملکرد ورزشی با یک پروتکل مکمل از دوزIu ۵۰۰۰۰ یا بیشتر کاهش پیدا می کند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.