چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲

ارزیابی وضعیت هیدراتاسیون یا آب بدن در ورزشکاران

آب بدن ورزشکاران

آب به عنوان یک بهبود دهنده عملکرد شگفت انگیز در ورزشکاران شناخته و اثبات شده است.

 تعادل آب و الکترولیتها در همه افراد و به ویژه ورزشکاران از اهمیت بالایی برخوردار است . بطوریکه آب به عنوان یک بهبود دهنده عملکرد شگفت انگیز در ورزشکاران شناخته و اثبات شده است. پژوهشهای متعددی نشان دادند که کم آبی خفیف موجب تنش، افزایش اضطراب، خستگی، کاهش عملکرد ورزشی و حافظه هوشیاری و کاهش کارایی عضلات در ورزشکاران می شود. همچنین تعریق بیش از حد در حین ورزش و عدم جایگزینی آب بدن باعث کاهش آب فضای خارج سلولی و سیتوپلاسم سلول میشود که پیامد آن افزایش دمای بدن ورزشکار و متعاقباً اختلال در عملکردهای ذهنی و پردازش اطلاعات در مغز و در نهایت کاهش کارایی و عملکرد ورزشکار می شود.

از آنجاییکه تغییرات آب بدن ارتباط مستقیمی با تغییرات وزنی ورزشکاران دارد، بعضاً مشاهده می شود که ورزشکار به منظور کاهش وزن از نوشیدن کافی آب غفلت می کند. لذا به منظور بهبود وضعیت هیدراتاسیون یا آب بدن ورزشکاران دو راه عمده یادآوری و توصیه می شود:

  1. نوشیدن مقدار کافی آب تا زمانیکه ورزشکار به طور یکپارچه ادراری با رنگ بسیار روشن دفع کند.
  2. محاسبه تغییرات وزنی قبل و بعد از تمرین (وزنکشی قبل و بعد از تمرین) و جبران 1/5 برابر وزن کاهش یافته با آب یا نوشیدنی های استاندارد ورزشی (آب میوه های طبیعی، نوشیدنی های حاوی 5تا 7درصد کربوهیدرات)

ضمناً توصیه میشود از مصرف نوشیدنی های خیلی شیرین مانند آب میوه های صنعتی و نوشابه ها به شدت پرهیز شود.

عطیه رزازی- کارشناس ارشد تغذیه و مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.