شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲

بانوی قهرمان ورزش ایران در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران بیان کرد؛

پزشکی ورزشی بازویی تاثیرگذار در قهرمانی ورزشکاران است

الناز کمپانی قهرمان دو و میدانی

برای کسب مقام قهرمانی توسط ورزشکاران حرفه ای، حضور یک تیم پزشکی ورزشی و فنی مجرب در کنار ورزشکاران بسیار تاثیرگذار و موجب تداوم در قهرمانی می شود.

به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، یکی از مولفه های اصلی توسعه و سلامت جامعه ورزش است که باید با علم و تجربه به آن پرداخته شود.

نگاه ها به ورزش جنبه های متفاوت دارد، گاه افراد یا گروه ها آن را به عنوان یک تفریح دیده اند، گاه به عنوان یک شغل درراستای ورزش حرفه ای و گاه از همه مهم تر به عنوان مولفه ای برای سلامت.

اما چیزی که امروز خبرنگار دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به آن پرداخته در راستای ورزش حرفه ای است که با بانوی قهرمان ورزش ایران به گفتگو پرداخته است و در ادامه می خوانیم.

خودتان را معرفی کنید و بفرمائید در چه رشته ورزشی فعالیت می کنید؟

با سلام خدمت شما و مخاطبان خوب پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران. من الناز کمپانی متولد ۱۳۶۸ در شیراز، دارای مدرک لیسانس تربیت بدنی هستم.

در چه رشته ورزشی و از چه سنی فعالیت خود را آغاز کردید؟

در رشته دو و میدانی و از سن ۹ سالگی فعالیت های خود را به صورت مستمر شروع کردم.

دارای چه مقام های ورزشی هستید؟

رکوردار دوهای ۶۰ متر با مانع و ۱۰۰ متر با مانع ایران و مقام های دوم و سوم آسیا را در رزومه فعالیت های ورزشی خود دارم.

نگاه شما به ورزش چگونه است؟

نگاه من به ورزش حرفه ای است، من به ورزش به عنوان یک شغل نگاه می کنم، اما در ایران اینجوری نیست و حتما باید درکنار آن از یک شغل دوم برخوردار بود تا بتوانیم از پس مخارج آن برآییم. در کنار ورزش حرفه ای باید یک تیم مثل پزشکی ورزشی، فیزیوتراپی، ماساژور، مربی، مربی بدنسازو ... حضور داشته باشد تا یک ورزشکار بتونه پله های ترقی را طی کند.

الناز کمپانی در ادامه افزود: به تنهایی و در رشته انفرادی مثل دو ۱۰۰ متر با مانع من باید برای تک تک ثانیه های آن تلاش کنم، درسته که مسافت کوتاهی را طی می کنم ولی باید روی تکنیک، قدرت، سرعت، توان، هوازی چندسال تمرین کنم.

ورزش چه تاثیری در زندگی دارد؟

زندگی من با آدم های معموای متفاوت است، مثل همه کارهای روزمره باید روی نظم انجام شود مثل تغذیه، خواب، تمرین، رفت و آمد ... خیلی از تفریحات رو فاکتور گرفته و حذف کرده ام تا به آن هدفی که دارم برسم.

از نگاه شما ورزش مفید است یا می تواند مضر هم باشد؟

ورزش حرفه ای اگر با عملکرد درستی انجام نشود می تواند آسیب های روحی و جسمی به همراه داشته باشد، بخاطر همین به بودن یک تیم پزشکی در کنار ورزش اشاره کردم.

رمز موفقیت شما در چه چیز بوده است؟

رمز موفقیت من تلاش خودم و همراهی بسیار خوب خانواده ام بوده که در تمام مراحل یار و پشتیبان من بوده اند.

میزان آشنایی شما با هیات پزشکی ورزشی چقدر است؟

هیات پزشکی ورزشی در فارس فعال است و من ۲ سال پیش از خدمات فیزیوتراپی هیات استفاده می کردم، بسیار در روند بازتوانی تاثیر داشت، و درباره خدمات کارآمد آن آشنایی کامل دارم. خدمات وسیعی در بخش های مخلف دارد که می تواند در روند رشد و سلامت جامعه ورزش بسیار تاثیرگذار باشد.

توصیه شما به بانوان ورزشکار چیست؟

با پشتکار دست یافتن به هرچیزی امکان پذیر است. اگر به دنیای حرفه ای قدم گذاشتن تا آخر به راه خود ادامه دهند و هیچ وقت ناامید نشوند.

با توجه به تجربیات شما در زمینه بازتوانی، به منظور کاهش آسیب دیدگی ورزشکاران چه پیشنهادی دارید؟

یک نکته که حائز اهمیت است اینکه فیزیوتراپی و ماساژور باید در کنار ورزشکار باشد، چون تمرینات فصل زمستان خیلی سنگین است بخاطر همین فقط در این صورت می توان از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری و یا آن را کاهش داد.

تاکنون از خدمات هیات پزشکی ورزشی استفاده کرده اید؟

بله از خدمات فیزیوتراپی که بسیار هم موثر بوده استفاده کرده ام و اگر نیاز شد قطعا از خدمات دیگر پزشکی ورزشی هم استفاده خواهم کرد چون بیشتر با روحیه و ساختار ورزشکاران آشنایی دارند تا حوزه های دیگر سلامت در جامعه.

چه توقعی از هیات پزشکی ورزشی دارید؟

اتفاقات بسیار خوبی از لحاظ پزشکی ورزشی در جامعه ورزش افتاده است و خدمات بسیار کارآمدی به ورزشکاران ارائه می شود، یک موضوعی که وجود داره و من خواهان آن هستم اینکه ماسورورزشی بانو کارآزموده و مجرب در اختیار تیم های بانوان قرار دهند تا از بروز برخی از آسیب ها جلوگیری شود، ورزشکاران می توانند با عضویت در کمیته خدمات درمانی هیات پزشکی ورزشی از بسیاری از مزایای آن در طول دوره فعالیت و یا در صورت بروز احتمالی آسیب های ورزشی از بهترین و استاندارترین خدمات برای درمان و بازتوانی استفاده نمایند.

این بانوی قهرمان ملی ورزش در پایان از کلیه ورزشکاران و مخصوصا بانوان ورزشکار خواست تا هرچیزی را از متولی خود دنبال کنند و اگر در طول دوران فعالیت های ورزشی از خدمات قابل توجه هیات پزشکی ورزشی مخصوصا در بعد آموزش که بسیار در روند ورزش سالم تاثیرگذار است و یا اینکه اگر دچار آسیب های ورزشی شدند فقط از مرجع معتبر و رسمی آن که هیات پزشکی ورزشی می باشد کلیه امورات مربوط به پزشکی ورزشی را دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.