یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۳

آسیب کشاله ران در ورزشکاران

م

دردها و آسیب های ناحیه کشاله ران یکی از شایعترین مشکلات فوتبالیست ها محسوب می شود.

علت این امر، تغییر ناگهانی و سریع جهت حرکت به همراه چرخش ناحیه لگن و ران می باشد که در این ورزش بسیار زیاد اتفاق می افتد. از لحاظ آناتومی، در این ناحیه عضلات شکمی، عضلات نزدیک کننده ران، عضلات خم کننده ران، مفصل ران، مفصل سمفیز پوبیس که در جلوی لگن قرار دارد می تواند دچار آسیب شود. بعلاوه تجمع نیروهای عضلانی و نیروهای خارجی در محل استخوان لگن و سمفیز پوبیس زمینه ایجاد  Enthesopathy و ادم ناحیه مذکور (bone marrow edema) در بیش از ۷۷ درصد درگیری های این ناحیه می گردد.

همین امر سبب ایجاد دردهای مزمن ناحیه کشاله ران، طولانی شدن درمان، و دورماندن ورزشکار از مسابقات و تمرینات و کاهش عملکرد فرد در زمین مسابقه می شود. روش های جدید بر معاینه فیزیکی دقیق، شروع سریع درمان و نیز اصلاح تکنیک های نادرست حین تمرین تاکید دارد.

نقش عضلات ناحیه مرکزی: تحقیقات و تجربیات بالینی نشان می دهد، قوی بودن عضلات ناحیه کمری لگنی تحت عنوان (Core stability) بعنوان یک ناحیه کلیدی در پیشگیری از آسیب های این ناحیه نقش عمده ای دارد.  

سفتی عضلات ناحیه گلوتئال: در ناحیه باسن، سفتی عضلات بزرگ همچون سرینی بزرگ و میانی میتواند ایجاد درگیری ناحیه کشاله ران را بیشتر کند. در واقع سفتی این عضلات با محدود کردن چرخش مفصل ران، لود اضافی را به کشاله وارد کرده و باعث آسیب می گردد. شیوه های جدید درمانی همچون سوزن زدن (dry needling) می تواند در برطرف کردن سریع نقاط ماشه ای عضلات سرینی میانی موثر باشد.

مشکلات مفصل ران: یکی از علل درد ناحیه کشاله ران، پارگی لبروم مفصل ران، سندروم گیرافتادگی مفصل ران می باشد. در این صورت تکنیک های جداکردن سطوح مفصلی از همدیگر می تواند در آزادسازی بافت های گیرافتاده بین دو سطح مفصلی موثر باشد.

درگیری عضلات نزدیک کننده و خم کننده ران: درگیری این عضلات به صورت ایجاد نقاط ماشه ای و کشیدگی یکی دیگر از عوامل ایجاد درد ناحیه کشاله ران می باشد. در این صورت تکنیک های آزادسازی عضلانی بافت نرم می تواند در رفع چسبندگی بافت های اطراف و فاسیا موثر باشد.

تقویت عضلات ناحیه ران: بلافاصله پس از کاهش درد و چسبندگی های ناحیه کشاله ران، تقویت عضلات ناحیه همچون نزدیک کننده های ران، خم کننده ران، عضلات شکمی و لگنی و نیز عضلات باسن در ایجاد یک ناحیه با ثبات نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده اند که مهمترین گروه عضلانی که بطور مستقیم با ثبات این ناحیه رابطه دارد عضلات نزدیک کننده ران (hip adductor) می باشند.   

 دکتر رسول باقری، دکترای تخصصی فیزیوتراپی-مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

منبع: clinical sport medicine, Brukner, forth edition.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.