چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲

توصیه های جااندازی در رفتگی ها در میادین ورزشی

مطلب علمی

پزشک یا پرستار باید قبل از اقدام جهت جا اندازی درزمین یا کنار آن،با جنبه های مهم اسکان تشخیص و درمان در رفتگی ها آشنایی داشته باشد.

در رفتگی ها نتیجه ای از تروما یا ضربه ی شدید هستند. بعضی از آنها را می توان به راحتی کنارزمین جا انداخت. دررفتگی ها ممکن است همراه با صدمات عصبی عروقی بوده و معمولا نیازمند بررسی سریع هستند. به علت توام شدن با شکستگی یا گیرکردن نسوج نرم داخل مفصل، ممکن است جااندازی دررفتگی با مشکل مواجه شود. همین طوردر ورزشکارانی که سیستم اسکلتی نابالغ دارند ممکن است عارضه اصلی یک شکستگی با شکستگی در رفتگی باشد.

یک دررفتگی زانو می تواند در روی زمین جا انداخته شود. با این وجود به واسطه بالا بردن خطرصدمه عروقی، نیاز شدید به بررسی اورژانس دارد.

کشکک بواسطه شکل خاص در رفتگی خود به یک طرف، اغلب در کنار زمین بوسیله کشیدن زانو و حرکت دادن کشکک به داخل، در وضعیت طبیعی خود در ناودان تروکلئار قرار می گیرد. بعد از جا انداختن، زانو باید از لحاظ همراه بودن صدمات رباط ها بخصوص لیگامانهای متقاطع قدامی و یا شکستگی استخوانی غضروفی بررسی شود.

درموارد دررفتگی لگن به جهت نیاز بیمار به آرام بخش ها وبی حس کننده های عمومی در جااندازی مفصل باید ورزشکار صدمه دیده سریعاً به یک مرکز مجهز جهت درمان انتقال یابد. به جهت کاهش احتمال نکروز قطع عروقی سر استخوان ران در مورد دررفتگی لگن، جاانداختن یک اورژانس محسوب می شود. دررفتگی لگن اکثراًهمراه با شکستگی در حفره استابولوم و یا سر استخوان ران است.

آرنج، شانه، مچ پا می توانند قبل از انتقال به یک مرکز درمانی مجهز، توسط یک پزشک مجرب جاانداخته شود.

دررفتگی های مفاصل بین انگشتی در انگشتان می توانند ارزیابی، جا اندازی و مورد محافظت با نوارپیچی ورزشی یا آتل سبک آلومینیوم-فوم قرارگیرند. با استفاده از انگشت مجاور می توان انگشت صدمه دیده را آتل گذاری نمود.

برگشت به بازی بسته به شرایط ورزشکار است. به خاطر داشته باشید که به لحاظ همراه بودن شکستگی در غالب موارد، حتی اگر ورزشکار اجازه برگشت به مسابقات را بیابد. بررسی بیشتر بعدی جهت احتمال شکستگی لازم است.

دکتررمضان حیدریان:رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.