چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴

رئیس هیات پزشکی ورزشی کردستان عنوان کرد:

برگزاری دوره های آموزشی محور اصلی فعالیت در سال ۹۷

قطبی

دکتر بابک قطبی رئیس هیات پزشکی ورزشی کردستان اقدامات مهم و فعالیت های صورت گرفته هیات پزشکی ورزشی کردستان در سال جاری و برنامه های سال آینده را تشریح کرد.

به گزارش دفتر استان کردستان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، هیات پزشکی ورزشی به عنوان سازمان متولی حوزه سلامت ورزشکاران استان پیرو مأموریت ها و سیاست های فدراسیون مربوطه نقش ارزشمندی در آگاهی بخشی یا همان آموزش و پیشگیری، درمان و امدادرسانی به جامعه ورزشی استان را ایفا می نماید، نقشی که در صورت برنامه ریزی مبتنی بر SWOT یا همان نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید سازمان، می تواند پُررنگ تر از همیشه در ساختار ورزشی استان خود را مطرح نماید.

هیات پرشکی ورزشی کردستان همواره در سنوات گذشته کانون توجه کارشناسان ورزش و حتی رسانه های محلی نیز بوده، به خصوص در دوره چهارساله اول مدیریت دکتر قطبی با گذر زمان و افزایش تعداد ورزشکاران تحت پوشش، سازماندهی نیروی انسانی مطابق نیازهای موجود و نیز ارائه برنامه عملیاتی از سوی مدیریت هیئت شاهد کاهش نقاط ضعف و افزایش شاخص های موفقیت این سازمان ورزشی مهم در استان بودیم.

دکتر قطبی که در اسفند ماه سال گذشته توانست رأی اعتماد و قاطع اعضای مجمع را برای سومین دوره پیاپی به خود اختصاص دهد با درک شرایط موجود و انتظارات جامعه ورزشی استان از هیئت تحت نظر خود، در تلاش برای بهبود روند اجرایی و برنامه های هیات برآمد که بازخوردهای آن نیز از ساختارمند کردن فعالیت و برنامه های حضور پرسنل در محل هیات تا برگزاری دوره های آموزشی و از همه مهم تر حمایت بیمه ای و درمانی از ورزشکاران، نیازمند به وضوح قابل مشاهده است.

در آخرین روزهای سال ۹۶ جهت اطلاع از جزئیات فعالیت ها و برنامه های به اجرا در آمده هیات پزشکی ورزشی استان در دوره جدید، با دکتر بابک قطبی مصاحبه ای را ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می توانید پی بگیرید ؛

به عنوان اولین سؤال شرح مختصری در خصوص وظایف هیات پزشکی ورزشی را بیان کنید؟

فدراسیون پزشکی ورزشی جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی سلامت، پیشگیری و درمان جامعه ورزشی کشور محسوب شده، بدین منظور که به عنوان حامی و پشتیبان در کنار دیگر فدراسیون‌های ورزشی خدمات ارائه خواهد کرد و به دنبال پیشرفت و نیازهای جامعه ورزشی می‌باشد. بازوان این فدراسیون تحت عنوان هیات‌های پزشکی ورزشی در ۳۱ استان کشور، در حال فعالیت بوده و به عنوان نمایندگان فدراسیون پاسخگوی جامعه ورزش کشور در حیطه پزشکی ورزشی هستند. فعالیت پزشکی ورزشی به عنوان هیات در استان کردستان، از سال ۱۳۶۹ همزمان با شکل گیری و راه اندازی کمیته خدمات درمانی در استان‌های سراسر کشور آغاز شد. با تشکیل این کمیته، در سطح استان کردستان تعداد ۱۶۸۰ نفر از ورزشکاران تحت پوشش خدمات درمانی ورزشی درآمده و ساماندهی شدند که این آمار امسال، به بیش از ۶۰ هزار نفر رسیده است.

در سال ۹۶ چه برنامه‌ها و اقدامات جدیدی نسبت به گذشته در هیات پزشکی ورزشی استان صورت گرفته است؟

اولین اقدام ما ایجاد کتابخانه عمومی و تخصصی در هیات بود و با کمک اداره کل ارشاد اسلامی راه اندازی شد که در صدد هستیم مرحله به مرحله این کتابخانه را تجهیز و تخصصی‌تر نماییم. احداث مرکز مشاوره و حرکات اصلاحی یکی دیگر از اقدامات جدید در هیات پزشکی ورزشی استان است که با توجه به برخی ناهنجاری‌های جسمانی در افراد، ایجاد این مرکز ضروری بود و به جرأت می‌توانم بگویم مجهزترین مرکز حرکات اصلاحی در سطح استان می­باشد که با پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها تجهیز شده است. همچنین توسط کمیته روانشناسی هیئت یک مجله و یک بروشور جهت مشاور ورزشکاران تهیه و چاپ گردید.

 برای اولین بار یک دوره تخصصی امداد و احیا در ورزش را برگزار کردید، در باره این دوره بیشتر توضیح دهید؟

دوره امداد و احیا در ورزش برای اولین بار در سطح استان به صورت کاملاً تخصصی برگزار شد، که با استقبال فراوان علاقمندان مواجه شد و بیش از ۸۰ نفر شرکت کننده داشت و افراد حاضر در این دوره از مباحث آموزشی و کاربردی ارائه شده بسیار راضی بودند، بعد از برگزاری دوره تعدادی از هیات‌های ورزشی هم درخواست کردند ما به عنوان مجری این دوره را برای آن‌ها برگزار کنیم.

در بهمن ماه سال جاری شاهد اجرای طرح سنجش قامتی بانوان روستایی استان بودیم، در مورد اجرای این طرح توضیح دهید؟

طرح سنجش قامتی و حرکتی زنان روستایی توسط هیات پزشکی ورزشی استان و با همکاری گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان در ۸ منطقه روستایی استان اجرا شد که نتایج این طرح توسط دکتر امین زاده رئیس هیات پزشکی ورزشی شهرستان بانه در قالب یک مقاله به همایش علمی ورزشی «نقش ورزش و فعالیت‌های حرکتی در پیشگیری از ناهنجاری‌های قامتی بانوان روستایی» ارائه شده است. لازم به ذکر است برای اجرای این طرح از پتانسیل و تجهیزات مرکز حرکات اصلاحی هیات پزشکی ورزشی استان استفاده شد.

هیات پزشکی ورزشی شامل چه کمیته هایی است؟

هیات پزشکی ورزشی متشکل از کمیته های خدمات درمان، آموزش، روابط عمومی، مسابقات، بانوان، روانشناسی، تغذیه، بازرسی و کمیته خدمات رفاهی است. از دیگر اقدامات جدید هیات در سال ۹۶ این بود بر خلاف سال‌های گذشته، مسئولیت هر کمیته را به یک نفر واگذار شد که در آن بخش تخصص دارد، این امر باعث ساماندهی و افزایش بیشتر خدمات در تمام کمیته های هیئت استان بوده است.

برنامه های هیات پزشکی ورزشی کردستان برای سال آینده چیست؟

هیات پزشکی ورزشی هر ساله جلسه ای را با حضور روسای هیات شهرستانی و مسئولین کمیته‌ها برای تنظیم تقویم کاری سال جدید برگزار می‌کند و اعضای حاضر در جلسه برنامه‌ها و پیشنهادات خود را ارائه می‌دهند و در نهایت تصمیم گرفته می‌شود چه برنامه هایی در اولویت باشد. برای سال ۹۷ هدف اصلی ما فعال‌تر کردن کمیته آموزش است چون ورزشکاران ما نیازمند آموزش بیشتر در دوره های تخصصی است. بیشتر دوره هایی که توسط هیئت‌های ورزشی دیگر برگزار می‌شود حالت بازآموزی دارد، اما دوره های ما به صورت کاملاً تخصصی است. برای سال ۹۷ مجوز برگزاری دو دوره را از فدراسیون پزشکی ورزشی گرفته‌ایم که یکی از آن‌ها دوره ماساژور ورزشی است که به صورت منطقه ای در استان کردستان برگزار می‌شود. دوره ای دیگر که ما مجوز آن را دریافت کرده‌ایم، دوره تخصصی تیپینگ است. همچنین تلاش برای احداث کلینیک پزشکی و تجهیز مرکز فیزیوتراپی، بهره برداری از مرکز ماساژ درمانی و چاپ تخصصی مجله پزشکی ورزشی از دیگر برنامه های این هیئت برای سال آینده می­باشد.

در زمینه نظارت بر باشگاه های ورزشی چه اقداماتی انجام داده‌اید؟

یکی از برنامه های هیات پزشکی ورزشی نظارت بر باشگاه های ورزشی است. که خوشبختانه با همکاری اداره کل ورزش و جوانان و ادارات شهرستان‌ها بازید از باشگاه های ورزشی به صورت منظم انجام می‌شود، برای نمونه در سطح شهرستان سنندج تاکنون از ۷۵ از باشگاه ورزشی بازدید صورت گرفته است، به ۱۰ باشگاه بانوان و ۵ باشگاه آقایان تذکر کتبی داده شد که بعد از مهلت معین جهت رفع موارد اقدام نمایند در غیر این صورت به مراجع ذیصلاح برای برخورد با متخلفین معرفی خواهند شد.

در زمینه تعرفه گیری و هزینه های درمان که نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است، بیشتر توضیح دهید؟

با توجه به مبلغی که ورزشکار بابت صدور کارت بیمه ورزشی پرداخت می‌کند، بیشترین تعرفه گیری و دریافت غرامت در مقایسه با دیگر بیمه‌ها، بیمه پزشکی ورزشی پرداخت می‌کند. به طور مثال امسال ورزشکاری که ۱۵ هزار تومان حق بیمه داده است در حدود شش میلیون تومان بابت عمل جراحی مینیسک پا دریافت کرده است. با توجه به اینکه در سال‌های گذشته در بخش درمان هزینه کمتری به ورزشکار پرداخت می‌شد کمیته خدمات درمان هیئت‌های پزشکی استان‌های کشور از فدراسیون درخواست افزایش تعرفه‌ها را داشته و فدراسیون در سال ۹۶ تعرفه گیری را افزایش داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.