چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸

آسیب های شایع در بدنسازی؛

آسیب های شایع در بدنسازی

مرکزی

انجام حرکات اشتباه و غیر اصولی باعث آسیب دیدگی در این رشته ورزشی بدنسازی می شود .

انجام حرکات اشتباه و غیر اصولی در ورزش بدنسازی، فشار بیش از حد، استفاده از مواد نیروزا و استفاده از  وسایل غیر استاندارد، می تواند باعث آسیب دیدگی در این رشته ورزشی شود.

کشیدگی، التهاب وکندگی تاندون عضلات، کشیدگی، پیچ خوردگی و درد مفاصل، بورسیت ها، کوبیدگی و      له شدگی پوست، عضلات و شکستگی از آسیب های این رشته ورزشی می باشد.

 آسیب های ستون فقرات

      آسیب های ناحیه گردن : آسیب در این ناحیه می تواند در بافت نرم و همچنین در ساختار استخوانی گردن رخ دهد. فشار وزنه در بالای سر)خصوصا در وضعیت غیر صحیح قوس گردن در حین انجام حرکت می تواند(  فشار زیادی را در این ناحیه ایجاد کند.

     آسیب های ناحیه کمر: علائم در این نوع آسیب معمولا با درد همراه است، بلند کردن متناوب وزنه (لیفت) باعث وارد شدن فشار زیاد به ناحیه کمر شده(مخصوصا اگر در حین انجام حرکت کمر در وضعیت صحیحی قرارنداشته باشد) و موجب کشیدگی و اسپاسم درعضلات کمر، کشیدگی و آسیب رباط و باعث ایجاد مشکلات در ناحیه دیسک بین مهره ای گردد.

 آسیبهای اندام فوقانی

 آسیب مفصل شانه :

  •  آسیب عضله پکتورال(سینه ای) : این عارضه معمولا به شکل کندگی و یا پارگی عضله سینه ای بزرگ خود را نشان می دهد و در اغلب موارد بخاطر استفاده بیش از حد از استروئیدها اتفاق می افتد. اگر شدت آسیب  کم باشد علائم آن لمس دردناک می باشد و در پارگی های شدید تورم، خونریزی و محدودیت در حرکت شانه بوجود می آید.
  •  آسیب عضلات روتاتور کاف : آسیب در عضلات چرخاننده شانه نیز از دیگر موارد شایع می باشد که عموما در عضلات فوق خاری و تحت خاری بعلت انجام حرکات تکراری با وزنه ایجاد می شود.

  آسیب مفصل آرنج  :

آسیب در این مفصل معمولا به شکل تاندونیت های مختلف ایجاد می شود:

  •     تاندونیت عضله سه سر بازویی (بدنبال استفاده بیش از حد از این عضله)
  •      آرنج تنیس بازان (درد در ناحیه خارجی آرنج بعلت آسیب در عضلات بالابرنده مچ دست)
  •      آرنج گلف بازان (کشیدگی در عضلات ناحیه داخلی آرنج که معمولا با درد هنگام گرفتن وزنه همراه است).

آسیب های اندام تحتانی

 آسیب مفصل زانو :

آسیب در این مفصل به اشکال مختلفی می تواند خود را نشان دهد:

  •    التهاب و درد کشکک (بطور مثال افزایش تن عضلانی بیش از حد در عضله چهار سر و خم کردن زانو باعث فشار زیاد بر روی تاندون کشکک و ایجاد درد و تحریک در این مفصل می شود).
  •    پارگی و آسیب های تخریبی منیسکها
  •    آسیب رباط های زانو خصوصا رباط صلیبی قدامی
  •    التهاب بورسهای زانو

فیزیوتراپیست رضا کاظمی  مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.