دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱

تاثیر ویتامین ها بر استخوانها

تاثیر ویتامین ها بر استخوان

دکتر محسن مردانی کیوی فوق تخصص فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو صدمات ورزشی در اراتباط با تاثیر ویتامین ها بر استخوانها به مطالب زیر اشاره کرد

ویتامین A 

یکی از مواد آنتی اکسیدان است که به سیستم ایمنی بدن کمک میکند تا با بیماری ها مقابله کند. این ویتامین برای مفصل کمر بسیار مناسب است و به ترمیم بافت ها وساختار استخوان ها بسیار کمک میکند. این ماده هم چنین به بدن کمک میکند تا از پروتئین به نحو موثری استفاده کند.

ویتامین A  در گوشت گاو، گوساله ، جگرمرغ  و محصولات لبنی مانند شیر، کره ،پنیر و تخم مرغ ، میوه های مرکبات ، زردآلو، شلیل، طالبی، پرتقال، سبزیجات مانند هویج ، سیب زمینی شیرین واسفناج وجود دارد.

ویتامین B  12

برای سلامت مغز استخوان، بدن و ستون مهره ها و رشد  و عملکرد طبیعی استخوان ها مناسب است.

ویتامین C 

برای تولید کلوژن بدن بسیار موثراست کلوژن ماده ای است که باعث ایجاد بافت های سلولی بدن میشود. این ماده در ترمیم آسیب هایی که به تاندون، لیگامنت و دیسک گردن وارد شده است بسیار مهم است و باعث استقامت استخوان ها و سایر بافت های بدن میشود.

ویتامین D 

در جذب کلسیم بدن و استقامت و سلامت استخوان ها بسیار موثر است. جذب کلسیم کافی در بدن از پوکی استخوان و اختلالات دیگری که به دلیل ضعف وشکننده شدن استخوان ها در ستون مهره ها بوجود می آید و در نتیجه باعث شکستگی دردناک گردن میشود جلوگیری میکند.

ویتامین K  

برای استخوان ها  نیاز است تا بتواند از کلسیوم به نحو درست استفاده کند ترکیب ویتامین K  و کلسیوم باهم برای استقامت استخوان ها و سلامت آنها بسیار مهم است. ویتامین K   در جگر، گوشت خوک، سبزیجاتی مانند اسفناج، کلم برگ و بروکلی و محصولات لبنی وجود دارد.

آهن برای سلامت سلول ها موثراست و به سلول ها برای جذب اکسیژن و کربن دی اکسید کمک می کند.

منگنز در تمام موادغلات و نان ها ، لوبیا، دانه ها ،مغزها، سیب زمینی، آوکادو، موز، کیوی ، میگو و سبزیجات مانند اسفناج، کلم برگ و بروکلی وجوددارد.

کلسیم برای سلامت استخوان و حفظ تراکم استخوان ها مخصوصا در سنین کهنسالی بسیار ضروری است. جذب کلسیوم کافی در بدن از پوکی استخوان واختلالات دیگری که به دلیل ضعف و شکننده شدن استخوان ها درستون مهره ها بوجود می آید و در نتیجه باعث شکستگی دردناک گردن می شود جلوگیری می کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.