چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴

بیماری های ران در اطفال

بیماری های ران در اطفال

دکتر محسن مردانی کیوی فوق تخصص فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو صدمات ورزشی در ارتباط با بیماری های ران در اطفال گفت:

آنته ورژن یا چرخش استخوان ران  

آنته ورژن یا چرخش استخوان ران :علت این بیماری چرخیده بودن استخوان ران به داخل در زمان جنینی است. بعد از تولد هم این مشکل تا مدتها برای بچه میماند. چون استخوان ران به داخل چرخیده است، زانو و بدنبال آن ساق و بدنبال آن مچ و کف پا هم به طرف داخل میچرخند . این دفرمیتی (تغییر شکل) مادرزادی در اغلب موارد دو طرفه بوده و در هر دو اندام تحتانی وجود دارد .

مقصود از آنته ورژن، تمایل گردن استخوان ران به جلو است. آنته ورژن در نوزاد تازه متولد شده حدود 40 درجه است و با بالا رفتن سن این مقدار کم میشود تا در انسان بالغ به حدود 15 درجه برسد. پس آنته ورژن گردن استخوان ران در همه بچه ها وجود دارد و وقتی از این بیماری صحبت میکنیم مقصود مواردی است که مقدار این زاویه بیش از حد طبیعی است .

آنته ورژن یا چرخش استخوان ران  

آنته ورژن ران در ده درصد همه بچه ها تا حدودی وجود دارد. این تغییر شکل، شایعترین علت به داخل گذاشتن پا در بچه های بالاتر از سه سال است و والدین بیشتر وقتی بچه در سنین 6-4 سالگی است متوجه آن میشوند. این تغییر شکل استخوانی در دختران دو برابر پسران شیوع دارد .

  این بچه ها موقع نشستن روی زمین ساق هایشان را در دو طرف بدن قرار میدهند و به اصطلاح به شکل W یا قورباغه مینشینند. به نظر نمیرسد ممانعت بچه از این طریقه نشستن تاثیری در روند بهبودی داشته باشد پس بهتر است بچه را آزاد بگذاریم تا هر طور که مایل بود بنشیند .

وقتی بچه سر پا می ایستد و از جلو به او نگام میکنیم میبینیم که کشکک در طرف مبتلا به سمت داخل چرخیده و به نظر میرسد کشکک به سمت جلو نیست بلکه به سمت زانوی دیگر متمایل شده است. در موارد دو طرفه بنظر میرسد هر دو کشکک به طرف هم متمایل و نزدیک شده اند . در این بچه ها بنظر میرسد ساق ها قوس بیشتی دارند ولی در واقع اینطور نیست و به خاطر به داخل آمدن کشکک و چرخش ساق ( بدنبال چرخش ران) این تصور ایجاد میشود .

آنته ورژن یا چرخش استخوان ران

درمان چرخش استخوان ران چیست؟

این تغییر شکل استخوان ران در تقریبا همه بچه ها ( حدود 99 درصد موارد) با بالا رفتن سن و تا سن 10-8 خوب میشود. بنظر نمیرسد اگر تا این سن چرخش ران به حد طبیعی نرسد بعد از آن بهبودی ایجاد شود .

در صورت ماندگار شدن این تغییر شکل، ممکن است احتمال ایجاد کندرومالاسی یا نرمی کشکک در سنین بالاتر بیش از معمول باشد. اسپلینت، کفش های مخصوص و ورزش و نرمش هیچ تاثیری بر روی این تغییر شکل مادرزادی ندارد .

 درمان چرخش استخوان ران

در صورتیکه چرخش استخوان ران تا سن ده سالگی به قدر کافی خوب نشود و بچه در این سن در راه رفتن و ورزش مشکل داشته باشد نیاز به عمل جراحی وجود دارد . معمولا وقتی در اندازه گیری هایی که پزشک متخصص از روی سی تی اسکن انجام میدهد آنته ورژن گردن استخوان ران در سن ده سالگی بیش از 50 درجه است بیمار برای تصحیح چرخش استخوان ران نیاز به جراحی دارد .

جراحی که برای این بچه ها انجام میشود نوعی استئوتومی استخوان ران است. در این جراحی پزشک جراح تنه استخوان ران را میشکاند و سپس قطعه پایین را در جهت مناسب چرخانده و سپس دو قطعه بالا و پایین را با میله داخل استخوانی و یا پلاک به یکدیگر متصل میکند تا استخوان در وضعیت جدید جوش بخورند .

دکتر محسن مردانی کیوی فوق تخصص فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو  و صدمات ورزشی /ارتوپد هیات پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.