یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱

/معرفی کتاب/

راهبردهای مربیگری تغذیه

کتاب

کتاب راهبردهای مربیگری تغذیه برای بهبود کارایی تمرینات ورزشی نوشته کوین دی تیپتون و اولک ون لون به زبان فارسی ترجمه و وارد بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، این توسط دکتر رامین امیر ساسان و دکتر مصطفی آرمان فر و دکتر حسن پور رضی ترجمه و توسط انتشارات طنین دانش  منتشر شده است.

در پیشگفتار مولفان این اثر هدف این کتاب را ارائه ویژگی های مختلف مداخلات تغذیه ای برای بهبود پاسخ سازشی به تمرینات ورزشی و همچنین آشنایی با راهبردهای تغذیه ای برای بهبود کارآیی تمرینات ورزشی عنوان کرده و افزوده اند:

علاوه بر تمرینات منظم، تغذیه یکی از عوامل کلیدی است که عملکرد ورزشی را تعدیل می نماید. یک رژیم غذایی سالم مبتنی بر نیازهای تمرینی و رقابتی ورزشکار، موجب بهینه سازی عملکرد ورزشی می گردد. با وجود این واقعیت که بیشتر ورزشکاران اغلب قبل و حین رقابت ورزشی از روش ها و رژیم های غذایی متفاوت برای افزایش عملکرد استفاده می کنند، آگاهی روز افزونی در مورد نقش کلیدی تغذیه در تبدیل ساعت ها تمرین ورزشی به پاسخ های سازشی مفید در بافت های مختلف وجود دارد.

در ادامه این پیشگفتنار آمده است: پژوهش های انجام شده در دهه گذشته نمونه های بسیاری از تاثیرات مداخلات تغذیه ای بر تعدیل پاسخ سازشی عضله اسکلتی به تمرینات ورزشی طولانی مدت را نشان داده است. البته، تعجب آور نیست که بهبود پاسخ سازشی به وهله های تمرین ورزشی مکرر موجب دستیابی به اوج عملکرد ورزشی می گردد. بنابراین، مربیگری تغذیه مناسب نباید تنها به مسابقه و رقابت محدود شود، بلکه باید در حین تمرین و رقابت بکار گرفته شود.

 مشاوره تغذیه ای مناسب موجب بهبود کارآی تمرینات ورزشی و در نهایت افزایش ظرفیت عملکردی می گردد. بدیهی است که بهبود ظرفیت عملکردی با موفقیت در مسابقه مرتبط است، و همچنین برای بهبود وضعیت سلامتی اهمیت دارد. در بسیاری از راهبردهای درمانی و پیشگیری، فعالیت ورزشی به عنوان زیر بنای مدیریت بیماری پذیرفته شده است. با این حال، افراد غیر ورزیده و بیماران اغلب از عدم تحمل اجرای فعالیت ورزشی رنج می برند. عدم تحمل اجرای فعالیت ورزشی باعث محدود شدن حجم و شدت توانایی اجرای فعالیت ورزشی می گردد.

در این شرایط، افزایش بازدهی پاسخ سازشی به افزایش سطح فعالیت بدنی روزمره و تکراری یا تمرینات ورزشی می تواند به بیشتر شدن فواید بالینی منجر شود. بدیهی است که تاثیر مداخله و مشاوره تغذیه ای برای بهبود کارایی تمرینات ورزشی تنها به رقابت های ورزشی محدود نمی شود، بلکه برای عموم افراد و بیماران نیز کاربرد دارد.

همچنین مترجمان این اثر تصریح کرده اند:

تا به امروز، بسیاری از ورزشکاران و مربیان ورزشی تنها بر نقش تغذیه در روزهای قبل و حین رقابت ورزشی تاکید داشتند، اما در این کتاب رویکرد جدیدی ارائه شده است تا بر اساس آن علاوه بر بهبود عملکرد ورزشی حین رقابت در طی تمرینات ورزشی، پاسخ سازشی به هر جلسه و وفله تمرینی نیز بهبود یابد. بهبود پاسخ سازشی به هر جلسه تمرین ورزشی در نهایت دستیابی به اوج عملکرد و موفقیت در رقابت ورزشی را منجر می شود. مفهوم راهبردهای مربیگری تغذیه ورزشی برای بهبود عملکرد در هفتاد و پنجمین جلسه موسسه تغذیه در 8-7 دسامبر 2011 میلادی در شهر مایورکا، کشور اسپانیا توسط چندین محقق برجسته علم تغذیه ورزشی مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این جلسه محققان نظرات خود را در حیطه های تخصصی خود ارائه نموده و به اشتراک گذاشتند تا بدین طریق راهبردهایی را برای بهبود کارایی تمرینات ورزشی، بهبود سریع تر آسیب دیدگی و احتملا کاهش دوره بیماری ارائه کنند. آنچه در این کتاب مشاهده می نمائید حاصل نظرات و مباحث ارائه شده در این جلسه است که با کمک پروفسور لوک ون لون و پرفسور کوین دی تیپتون به رشته تحریر درآمده است. همچنین، این دو محقق با تلاش خود به تکمیل مباحث مطرح شده کمک نموده اند.

عناوین فصل های کتاب:

فصل اول: راهبردهای تغذیه ای برای بهبود سازگاری های حاصل از تمرینات استقامتی

فصل دوم : ملاحظات کاربردی برای بارگیری بی کربنات سدیم و عملکرد ورزشی

فصل سوم: تاثیر مکمل سازی نیترات غذایی بر عملکرد و تحمل فعالیت ورزشی

فصل چهارم : راهبردهای تغذیه ای برای بهبود سازگاری های حاصل از تمرینات تناوبی شدید در ورزش های تیمی

فصل پنجم: راهبردهای غذایی برای مقابله با کاهش توده عضلانی طی دوره بازتوانی بعد از آسیب دیدگی

فصل ششم : پیشنهادهای جدید برای دریافت کربوهیدرات

فصل هفتم : نقش پروتئین غذایی در بازسازی عضلانی پس از فالیت ورزشی

فصل هشتم: حمایت تغذیه ای برای حفظ مطلوب دستگاه دفاعی بدن حین تمرین ورزشی شدید

فصل نهم : استفاده از بتاآلانین به عنوان ماده نیروزا

فصل دهم : مکمل سازی ویتامین Dدر ورزشکاران

فصل یازدهم : مدیریت وزن و عملکرد ورزشی

فصل دوازدهم : نتیجه گیری : راهبردهای تغذیه ای برای بهبود سازگاری های حاصل از تمرینات ورزشی طولانی مدت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.