دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵

چرا ریکاوری و روزهای استراحت در ورزش بسیار مهم می باشند؟

ریکاوری و روزهای  استراحت در ورزش

نحوه مدیریت روز های استراحت اثر قابل توجهی بر پیشرفت فکری و بدنی شما دارد و روی رشد عضله و افزایش قدرت شما تاثیر بسزایی خواهد گذاشت.

تا جاییکه میتوان گفت عضلات هنگام استراحت رشد می کنند و هنگام تمرین تنها برای رشد تحریک می شوند. بطوریکه می توان به روز های تمرین، روزهای تحریک و به روزهای استراحت، روزهای رشد گفت. برای دهه ها مشکل ورزشکاران در مورد روز های استراحت این بود که آنها به اندازه کافی استراحت نمی کردند و امروزه عدم مدیریت صحیح روز های استراحت، مشکل بسیاری ورزشکاران است

در روز های رشد است که شما ذخایر گلیکوژن را پر می کنید و به سیستم عصبی خود اجازه می دهید تا به حالت طبیعی برگردد. به این صورت رشد شما سریع تر روی می دهد و به شما اجازه می دهد در روز های تمرین عملکرد بهتری در باشگاه داشته باشید و به طور کلی میتوان گفت روز های استراحت است که باعث می شود اتفاقات مهمی بیفتد تا عضلات شما سریعتر قوی و افزایش اندازه پیدا کنند.   و اگر شما منابع محدود بدن خود را به طور کامل در روزهای تمرینی مصرف کنید، به راحتی نمی توانید در روزهای استراحت رشد خود را تقویت کنید.

در طول روز استراحت شما منابع خود را به رشد و تعمیر عضلات اختصاص می دهید. سیستم عصبی، ایمنی و هورمونی شما به شرایط ایده آل خود بر می گردد. اگر شما خوب استراحت کرده باشید، قادر خواهید بود تا در سطح بالاتری فعالیت کنید.

البته بعضی افراد چون در  روزهای استراحت کالری کمتری می سوزانند برای اینکه چربی اضافه نکنند کالری کمتری مصرف می کنند. اگر هدف شما مستقیماً چربی سوزی است، این کار میتواند تاثیر داشته باشد. اما اگر هدف تان  عضله سازی باشد شما باید روز های استراحت را به عنوان روز هایی ببینید که تمام تلاش خود را می کنید تا به رشد عضلات خود کمک کنید. بنابراین خیلی مهم است که مقادیر زیادی کربوهیدرات و پروتئین های با کیفیت در روز های استراحت مصرف کنید. یا حداقلش این است که مقدار مصرف خود را همانند قبل نگه دارید. توصیه این است که حتی مقداری مصرف پروتئین را بالاتر هم ببرید.

در هر روز تمرینی شما باید خوب تمرین کنید و در روز استراحت شما باید بدن خود را در شرایطی قرار بدهید تا بتواند در روز تمرینی بهترین عملکرد خود را نشان بدهد. این موضوع برای تغذیه،  مکمل و تمرین شما هم صدق می کند.

روز های تمرینی، همانند یک جرقه باعث ایجاد پاسخ های بیوشیمیایی در بدن می شوند تا بدن خود را رشد بدهد. وقتی این ماشه را چکاندید هر چقدر بیشتر تمرین کنید در واقع منابع خود را بیشتر خالی می کنید. وقتی این ماشه را چکاندید، اجازه بدهید بدن خودش تغییرات را مدیریت کند و بیش از این در کار بدن دخالت نکنید. وظیفه شما به عنوان یک ورزشکار سرسخت، تمرین کردن و رساندن هر چیزی که بدن برای رشد بیشتر احتیاج دارد، است!

میزان یا مدت زمانی که باید استراحت کنید، کاملاً به وضعیت فعلی بدنتان و هدف شما بستگی دارد.

بسیاری از نتایج و دست آوردهای ورزشی بعد از تمرین رخ می‌دهند، یعنی زمانی که بدن در حال ریکاوری و هماهنگی با فشار مکانیکی است که روی بافت عضله وارد شده یا فشار متابولیسمی که سیستم قلبی و عروقی تان را تحت تأثیر قرار داده است. بدون ریکاوری لازم، بدن شما نمی‌تواند به نتایج مطلوب برسد، بدتر این که ممکن است خودتان را در معرض سندرم تمرین بیش از حد، آسیب و سایر مشکلات فیزیولوژیکی  قرار دهید.

البته این بدان معنی نیست که باید، استراحت مطلق داشته باشید. در واقع راه‌های زیادی برای ریکاوری بین جلسات تمرینی وجود دارد. محققان در بیشتر موارد می‌گویند استفاده از شیوه‌های ورزشی ریکاوری فعال (ادامه تمرین با شدت پایین‌تر)، مؤثرتر از ریکاوری غیرفعال (استراحت کامل) است. ریکاوری فعال به دفع اسید لاکتیک اضافی از بدن کمک کرده و جریان خون و گردش اکسیژن را در عضلات خسته و سایر بخش‌های بدن افزایش می‌دهد.

دکتر حمید ملکشاهی نیا / متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.