دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰

نقش اب در ورزشکاران در فصول گرم سال

آب و ورزش

با رسیدن فصل بهار و تابستان و گرم شدن هوا،نقش اب در ورزشکاران بسیار پررنگ تر می شود و ورزشکاران باید به این موضوع توجه بیشتری کنند.


با رسیدن فصل بهار و تابستان و گرم شدن هوا،نقش اب در ورزشکاران بسیار پررنگ تر  می شود و ورزشکاران باید به این موضوع توجه بیشتری کنند. آب عنصر حیاتی برای کارکرد طبیعی اندام ها می باشد. حدود دو سوم بدن ما را آب تشکیل می دهد  و مهمترین ماده مورد نیاز ورزشکاران می باشد که مصرف آن در حین ورزش و پس از آن بسیار ضروری است. در صورت عدم مصرف آب کافی توسط وررشکاران، عوارض کم آبی رخ مبدهد که از جمله آن ها می توانیم به سردرد، سرگیجه، خشکی دهان،تهوع و استفراغ، افزایش ضربان قلب، گرفتگی عضلات، کاهش حجم ادرار و پررنگ شدت رنگ ادرار، یبوست، افزایش دمای بدن، عدم هوشیاری و در موارد شدید دهیدراسیون غش کردن اشاره کنیم. دهیدراسیون و کم آبی کارائی و توانایی انجام فعالیت بدنی را بسیار کاهش می دهد. ورزشکاران عزیز باید دقت کنند که تشنگی آخرین مرحله از دهیدراسیون می باشد و در بسیاری از موارد حتی ورزش و فعالیت بدنی احساس تشنگی را مختل می کند و در نتیجه بسیاری از آب بدن قبل از احساس تشنگی از بین می‌رود. پس ورزشکاران عزیز نباید منتظر احساس تشنگی بمانند. این مسئله در فصول گرم س‌ال بسیار پررنگ تر است.  راهنمای مصرف اب قبل، بعد و پس از ورزش به شرح زیر می باشد:
۲ساعت قبل از ورزش ۲-۳ لیوان اب
۱۵ دقیفه قبل از ورزش یک لیوان اب
به ازای هر ۱۵ دقیقه از شروع ورزش ۱۲۰تا ۱۸۰ سی سی اب و پس از ورزش به ازای هر نیم کیلو کاهش وزن ۵۰۰ سی سی اب را باید مصرف کنیم.

فرناز نوری زاده -کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.