دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۷

دکتر کبریایی زاده:

جوانان مراقب فروشندگان سودجو داروهای انرژی زا باشند

sport poster2.jpg

رییس سندیکای تولیدکنندگان مکمل های رژیمی غذایی ایران با بیان اینکه مکمل های ورزشی تقلبی در اماکن ورزشی توسط افراد سودجو در اختیار ورزشکاران قرار داده می شود، پیشنهاد کرد که مصرف کنندگان، از مکمل هایی استفاده کنند که آرم برچسب اصالت کالا از سوی سازمان غذا و دارو را داشته باشند.

دکتر عباس کبریایی زاده در گفتگو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفت: فقط مکمل هایی که آرم برچسب اصالت کالا از سوی سازمان غذا و دارو را دارند مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هستند.

وی با بیان اینکه تهیه مکمل ها صرفاً از طریق داروخانه‌ها مورد تایید است، تصریح کرد: با توجه به ماهیت مکمل های ورزشی و ارتباط آنها با رشته بدنسازی و پرورش اندام، فروش آنها در باشگاه های ورزشی بسیار رایج است و سودجویانی نیز در این حوزه به فروش دارو های غیر مجاز می پردازند .

رئیس سندیکای داروهای انسانی در خصوص وجود برخی مواد مضر مانند پودر پوسته مهتابی در مکمل های ورزشی تصریح کرد: وجود موادشیمیایی غیر مجاز و ترکیبات محرک در داروهای بدنسازی امکان پذیر است و چنانچه سود جویان قصد تولید غیر مجاز این چنین داروهایی را داشته باشند از انواع مواد اولیه بسیار سمی و سرطان زا استفاده می کنند و تنها راه مصون ماندن از عوارض بسیار خطرناک و آسیب زا، استفاده از داروهای مورد تائید سازمان غذا و داروست.

این متخصص علم دارو شناسی با بیان اینکه بارها در رسانه ها در خصوص مخاطرات جدی استفاده از دارو های تقلبی اطلاع رسانی شده است گفت: شرکت های معتبر داخلی تحت نظارت های دقیق وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حال تولید مکمل های ورزشی با بهترین مواد اولیه هستند و بیش از ۶۰ شرکت به صورت قانونی و با قیمت مناسب به واردات این دارو ها به صورت مجاز و کنترل شده می پردازند. از این روی ورزشکاران باید از مکمل های سالم استفاده کنند.

کبریایی زاده بابیان اینکه بعداز انقلاب یکی از صنایع افتخارآمیز در کشورمان، صنعت داروسازی بوده و امروز بیش از ۹۶ درصد نیاز دارویی کشور را با حداقل وابستگی به خارج از کشور را تامین می‌کنند، مکمل های داخلی را دارای کیفیت بسیار بالا دانست و گفت: تمام مراحل تولید این چنین داروها تحت نظارت دقیق ترین آزمایشگاه های کنترل وزارت بهداشت قرار گرفته و مصرف کنندگان می توانند با اطمینان خاطر به مصرف داروی تولید داخل بپردازند.

وی خود کنترلی را بهترین راه حل برای پیش گیری از مصرف داروهای مضر برشمرد و تصریح کرد: ورزشکاران باید برای مصرف دارو از پزشکان، متخصصان علوم ورزشی و داروسازان راهنمایی گرفته و داروهای مورد نیاز خود را از داروخانه ها تهیه کنند.

یادآور می شود ،ششمین همایش مکمل های غذایی و رژیمی -سمپوزیوم پایش مکمل های ورزشی- طی روزهای 29 تا 31 خردادماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.