پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

اصول مشترک ورزش کردن در مبتلایان به دیابت

علمی

سه حرکت برای مبتلایان به دیابت ضروری است.

۱-گرم کردن به مدت ۱۰دقیقه، با فعالیت های هوازی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری  باشدت کم، تا عضلات، قلب وتنفس برای ورزش آماده شود.

۲- ایروبیک ملایم  مانند، راه رفتن و دوچرخه سواری و قایقرانی ...

۳- بعد از آن سرد کردن به مدت ۵ تا ۱۰دقیقه پس از ورزش کردن، که به قلب فرصت می دهد تا به تعداد ضربان پیش از شروع ورزش برسد. بیماران دیابتی بهتر است بیشتر به ورزش های استقامتی با شدت متوسط و تعداد تکرار زیاد بپردازند تا ورزش های قدرتی و  سنگین.

زمان مناسب برای ورزش کردن حدود چهار تا پنج ساعت پس از غذا که قند خون  به بیشترین مقدار خود رسیده سپس کاهش می یابد می باشد. اگر قند خون قبل از ورزش زیر ۱۰۰ بود باید حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم ماده قندی معادل یک تا دو عدد سیب متوسط یا یک لیوان شیر بدون چربی مصرف شود.

اگر پس از ورزش قند خون زیر ۸۰ باشد و هنگام خوردن میان وعده هم نباشد، باید ۱۰تا ۱۵ گرم ماده قندی، مانند یک عدد سیب متوسط یا نصف لیوان آب پرتقال مصرف کند.

در جریان فعالیت های ورزشی افراد معمولا عرق می کنند. در افراد دیابتی حمله ها  رهیپوگلیسمی نیز می تواند همراه با عرق کردن باشد و ممکن است تشخیص و تفاوت بین پاسخ طبیعی بدن به ورزش ویا علائم حمله در افراد دیابتی مشکل باشد.

افراد دیابتی باید اکیداً از فعالیت های ورزشی  که حیاتشان را به جهت از دست دادن هوشیاری به خطر می اندازد ویا ورزش هایی که امکان دریافت گلوکز در آنها مقدور نیست اجتناب کنند مانند کوهنوردی، موتورسواری یا قایقرانی تک نفره

پیاده روی در هر شرایطی، برای همه افراد دیابتی توصیه می شود. که با توجه به وضعیت شخصی از ده دقیقه در روز شروع وبه تدریج تا ۴۵ دقیقه در روز افزایش می یابد.

برای پیاده روی کفش مناسب بپوشید، دست ها را به طور منظم وپیوسته حرکت بدهید، این حرکت کمک می کند تا انگشتان شما ورم نکند. برای اینکه از پیاده روی لذت ببرید، با یک دوست به پیاده روی بروید. در انجام فعالیت ورزشی نباید به خودتان فشار وارد کنید.

دکتر رمضان حیدریان - رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.