دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸

آسیب های مرتبط با کار

آسیب کار

هر ساله هزاران نفر قربانی آسیب های مرتبط با کار می شوند. واضح است که آسیب های محل کار به طور باورنکردنی رایج هستند و می توانند تأثیرات ویران کننده ای بر کارکنان مجروح و کارفرمایان آنها داشته باشند.

اگر حادثه ای در محل کار رخ دهد، بار مالی، جسمی و احساسی زیادی همراه دارد.

آسیب های محل کار می تواند منجر به  این موارد شوند:

  • آسیب های جسمی. یک حادثه در محل کار ممکن است منجربه تعدادی از آسیب های فیزیکی از جمله از دست رفتن اندام ها، سوختگی و تروما شود. اثرات این آسیب ها می تواند دائمی باشد و باعث تغییر در زندگی فرد و از دست دادن موقت یا دائمی یک کارمند شود.
  • مرگ و میر
  • پیامدهای روانشناختی. آسیب های محل کار می تواند تأثیرات روانشناختی قابل توجهی روی کارکنان آسیب دیده داشته باشد، از جمله اضطراب، استرس و افسردگی که خود ممکن است باعث شود یک کارگر برای مدت زمانی از کار خارج شود.
  • از دست دادن روحیه. حوادث ناشی از کار می توانند موجب کاهش چشمگیر روحیه کارگران مجروح و همکارانشان شوند و به نوبه خود، عملکرد کاری را نیز کاهش می دهد.
  • افزایش هزینه ها

از مهمترین آسیب های مرتبط با کار، اختلالات اسکلتی عضلانی می باشند که به این صورت تعریف می شوند:

  • اختلالاتی که محیط کار به طور قابل توجهی به ایجاد آنها کمک می کند.
  • اختلالاتی که در شرایط محیط کار بدتر شده و یا به دلیل شرایط کاری طولانی تر می شوند.

نمونه هایی از شرایط کار که ممکن است به اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار منجر شود عبارتند از: بلند کردن اجسام سنگین، قرار گرفتن در معرض لرزش کامل بدن، انجام کارهای معمول بالای سر، کار با گردن در موقعیت خم شدن مزمن یا انجام مکرر فعالیت های سنگین.

مثال هایی از اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار رایج در زیر آورده شده است.

  • سندرم تونل کارپ(CTS). سندرم تونل کارپال، تحت فشار قرار گرفتن عصب مدین در مچ دست می باشد که ممکن است باعث بیحسی، سوزن سوزن شدن، ضعف یا آتروفی عضلانی در دست و انگشتان فرد شود.
  • آرتریت. اصطلاح آرتریت برای توصیف بیش از 100 بیماری روماتیسمی و شرایطی  که مفاصل و بافت همبند را تحت تاثیر قرار می دهند، استفاده می شود. در صورتی فرد مبتلا به آرتروز علامت دار می باشد که درد مکرر در مفصل و شواهد تصویربرداری آرتروز در آن مفصل را داشته باشد. مشاغل خاصی با افزایش شیوع آرتریت، به ویژه استئوآرتریت زانو و مفصل ران همراه می باشند، مثل کارگران معدن و کشاورزان. تشخیص و درمان مناسب و زودهنگام آرتریت می تواند به افراد مبتلا کمک کند که درد آن ها کاهش و عملکردشان بهبود یافته، کارایی مضاعف داشته باشند. انجام فعالیت فیزیکی و داشتن وزن مناسب، از مهمترین اقدامات درمانی در این افراد می باشد.
  • آسیب و درد کمر

دکتر ساناز کبیری 
مسئول کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان تهران

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.