شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸

ورزش چگونه به مغز می گوید که اشتها را محدود کند

تغذیه

زمانی که ما ورزش می کنیم، دمای بدن ما افزایش می یابد. اما چیز دیگری اتفاق می افتد: اشتهای ما پس از تمرین کاهش می یابد.

برای مدت طولانی، اعتقاد بر این بود که وقتی از لحاظ بدنی فعال هستیم اشتها افزایش می یابد. آیا این اعتقاد درست است؟

مطمئنا، بدن برای جایگزینی تمام کالری های سوخته شده در زمان فعالیت ورزشی است. اما اشتهای هرگز افزایش نمی یابد  و تمام انتظارات کاملا اشتباه است.

در حال حاضر مطالعات نشان داده است که تمرین هوازی - مانند دویدن، دوچرخه سواری و شنا - با تغییر سطح هورمون های گرسنگی کاهش اشتها را به همراه دارد.

اخیرا یک محقق تصمیم گرفته است تا درک دقیقی از تغییرات اشتها بعد از فعالیت ورزشی را ایجاد کند. Young-Hwan Jo از دانشکده پزشکی آلبرت انیشتین در برانکس، نیویورک، شگفت زده شده بود که چگونه فعالیت ورزشی منظم به مدت ۴۵ دقیقه اشتها را نسبت به قبل کاهش می دهد.
او معتقد بود که دمای بدن در طول ورزش افزایش می یابد، ممکن است نقش مهمی در پیام دادن به مغز داشته باشد که اشتهای بدن کاهش یابد. او فکر کرد که این فرآیند ممکن است شبیه وقتی باشد که ما غذاهای بسیار تند را می خوریم.

احساس گرما اشتها را پایین می آورد.

هنگامی که ما غذاهایی را می خوریم که حاوی فلفل هستند، درجه حرارت بدن ما افزایش می یابد و اشتها ما کاهش می یابد. این به این دلیل است که فلفل قرمز چیلی حاوی ترکیباتی به نام "کپسایسین" است که با گیرنده های حساس (گیرنده های TRPV۱) در بدن ارتباط برقرار می کند و موجب داغ شدن و قرمز شدن بدن می شود.

نشان داده شده است که کپسایسین باعث کاهش اشتها می شود، که این ترکیب را هدف تحقیقات برای درمان های کاهش وزن می داند.

جو می گوید:

برخی از نورون های هیپوتالاموس دما حاصل از فعالیت ورزشی را حس می کنند و با پیام کاهش اشتها به آنها پاسخ می دهند.

در نتیجه تمرین، درجه حرارت بدن حیوانات ابتدا افزایش یافت و پس از ۲۰ دقیقه به فلات رسید. گرمای بدن بیش از یک ساعت بالا باقی ماند و اشتها موش ها به طور قابل توجهی کاهش یافته بود. جوندگان بعد از جلسه دویدن  تقریبا ۵۰ درصد مصرف غذا کمتری نسبت به همتایانشان داشتند که در تمرین شرکت نکردند.

این نشان می دهد که گرمای افزایش یافته بدن به علت فعالیت بدنی باعث افزایش گیرنده های مربوطه در مغز می شود تا میل به غذا را کاهش دهد. مطالعات ما نشان می دهد که دمای بدن می تواند به عنوان یک پیام بیولوژیکی عمل کند که رفتار تغذیه ای را درست مانند هورمون ها و مواد مغذی تنظیم می کند.

By Maria Cohut: Published Sunday ۲۹ April ۲۰۱۸

دکترمحمدمهرتاش-مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.