یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷

مطلب علمی

فعالیت بدنی و دیابت

مطلب علمی

ورزش سبب افزایش توانایی جسمی و روحی و لذت زندگی در بیماران دیایتی می شود .

  • افراد دیابتی بیشتر در معرض بیماریهای قلبی قرار دارند. بنابراین خواص حمایتی ورزش می تواند برای این بیماران بسیار موثر باشد. تمرینات با شدت متوسط در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم، از قلب محافظت می کند.
  • تمرینات منظم حتی اگر با شدت متوسط باشند حساسیت به انسولین را افزایش می دهد و حتی اگر سبب کاهش وزن نشود می تواند سبب بهتر شدن کنترل قند خون گردد.
  •  ورزش منظم سبب پائین آمدن چربی مضر در افراد می شود.
  • دلایلی وجود دارد که نشان می دهد تمرینات هوازی قبل، هنگام بارداری می تواند سطح گلوکز خون را پایین بیاورد و ممکن است دردیابت وابسته به دوران بارداری نقش حمایتی داشته باشد.

نکاتی که باید قبل از شروع فعالیت ورزشی افراد دیابتی رعایت کنند :

تمامی افراد دیابتی قبل از شروع فعالیت ورزشی باید با پزشک معالج خود مشورت کنند تا اساس نوع فعالیت ورزشی و مدت آن تصمیم گیری شود و در صورت لزوم، بررسی های لازم از نظر وجود عوارض دیابت صورت بگیرد.

از آنجایی که ورزش باعث افزایش مصرف قند در بدن می شود و قند خون راپایین می آورد، اگر فرد دیابتی از داروهای پایین آورنده ی قند خون استفاده کندلازم است قند خون خود را قبل از شروع ورزش اندازه بگیرد و در صورتی که مقدار آن کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد، به علت احتمال کاهش بیشتر آن در طول فعالیت بدنی، باید ورزش کردن را تا زمان کنترل قند خون عقب بیندازد. افراد ی که دیابت آنها فقط با رژیم غذایی کنترل می شود نیازی به مصرف میان وعده قبل از ورزش ندارند.

موارد احتیاط برای بیماران دیابتی

  • چون افراد مبتلا به دیابت بیش از دیگران در معرض خطر بیماریهای قلبی هستند بهتر است قبل از شروع ورزش توسط پزشک معاینه شوند. برای بیمارانی که در شرایط بدنی خوبی قرار دارند انجام تمرینات متوسط و برای افراد بی تحرک و آنانی که دچار سایر بیماری ها هستند تمرینات با شدت پایین توصیه می شود.
  • تمرینات قدرتی و سنگین و یا تمرینات پر برخورد برای مبتلایان به دیابت کنترل نشده توصیه نمی گردد. تمرینات مقاومتی و یا بر خورد زیاد می تواند به عروق خونی ضعیف شده در چشمان بیماران مبتلا به رتینوپاتی فشار بیاورد تمرینات با بر  خورد شدید ممکن است به عروق خونی پاها نیز صدمه بزند.
  • ورزشکاران باید با احساس درد  یا فشار در فقسه سینه، شانه یا پاها، احساس سرگیجه یا ضعف یا عرق شدید، گرفتگی عضلات، درد در مفاصل، پاها و زانو ها ورزش را متوقف کنند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.