دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰

آسیب های شایع در ورزش کشتی؛

آسیب های شایع در ورزش کشتی

م

شایعترین آسیب های ورزشی در کشتی موقع زمین خوردن ایجاد میشود و شایعترین محل های آسیب سر و گردن، شانه و زانو می باشد .

یکی از قدیمی ترین رشته های ورزشی ، کشتی است . این ورزش در سنین مختلف و تمامی وزن ها ، طرفداران خاص خود را دارد . کشتی ورزشی است که نیاز به قابلیت انعطاف زیاد در تمام مفاصل بدن، قدرت عضلانی زیاد و استقامت فراوان دارد و با توجه به اینکه اساس این رشته بر پایه مسابقه و رقابت می باشد هم مانند هر ورزش دیگری احتمال آسیب وجود دارد.

کشیدگی و التهاب تاندون ها و عضلات ، آسیب به مفاصل و رباطهای مفصلی، خونمردگی و مشکلات پوستی و آسیب به ستون مهره ها از موارد شایع در این ورزش می باشد.

کم آبی

یکی از شایعترین موارد در کشتی کم کردن ناگهانی و سریع وزن در مدت زمان کوتاه می باشد . این روش نادرست  عموماباعث کم آبی بدن (دهیدراتاسیون) می شود که بسیار خطرناک می باشد و باعث افت عملکرد ،گرفتگی های عضلانی، خستگی و یا شوک گرمایی می شود و تاثیر منفی بر عملکرد قلب و کلیه می گذارد.

آسیب های پوستی

خونمردگی و خراشیدگی پوست از آسیبهای شایع می باشد که بیشتر در ناحیه صورت ایجاد می شود و معمولابعلت برخورد با قسمتهای مختلف بدن حریف و یا بعلت برخورد با تشک  بوجود می آید.

یکی دیگر از مشکلات شایع ، عفونت های پوستی به شکل جوشهای عفونی و یا تبخال می باشد که علت آن تماس مستقیم با بدن حریف ویا تماس با تشک آلوده است.

آسیب های سر و گردن

سر و صورت شایعترین محل آسیب در کشتی می باشد. ضربه محکم به سر می تواند باعث ایجاد سرگیجه یا سردرد بشود .

ضربات مکرر به گوش نیز می تواند باعث کندگی غضروف و تجمع خون و سرم در این ناحیه شده و عدم تخلیه آن می تواند باعث ایجاد بدشکلی در گوش گردد(گوش گل کلمی)، همچنین خونریزی بینی نیز بعلت ضربه مستقیم می تواند ایجاد شود.

حرکات شدید در سر میتواند باعث کشیدگی در عضلات ناحیه گردن و در موارد شدیدتر موجب آسیب به دیسک های بین مهره ای و حتی شکستگی مهره بشود.

آسیب های کمر

وارد آمدن فشارهای چرخشی زیاد و متناوب به ستون فقرات کمری در حین انجام تکنیک ها و یا فرودهای شدید بر روی تشک میتواند باعث آسیب به عضلات ، رباطها و دیسک بین مهره ای گردد.

آسیب های اندام فوقانی

اندام فوقانی در کشتی متحمل فشارهای زیادی است و در اغلب موارد مفصل در دامنه کاملا باز قرار می گیرد .

این مساله باعث آسیب در مفاصل شانه و آرنج می شود:

     مفصل شانه :

  •  تاندونیت روتاتور کاف
  •  دررفتگی مفصل آکرومیوکلاویکولار
  •  دررفتگی شانه و شکستگی ترقوه

   مفصل آرنج :

  • در رفتگی آرنج یا دررفتگی استخوان رادیوس (بعلت زمین خوردن)

آسیب های اندام تحتانی

   مفصل زانو :

  • در حدود نیمی از آسیب های اندام تحتانی در کشتی ، در این مفصل اتفاق می افتد. یکی از شایعترین آسیب ها در این محل بورسیت کشکک      می باشد که علت آن  تماس زیاد و مکرر زانو بر روی  تشک کشتی می باشد.
  • آسیب رباط های جانبی و متقاطع زانو از دیگر موارد شایع می باشد که معمولا بعلت چرخش های نا مناسب و فشار زیاد ایجاد میشود.
  • آسیبهای منیسک و سندروم ایلیوتیبیال باند نیز از دیگر آسیب های زانو هستند که در کشتی گیران اتفاق می افتد.

 مچ پا:

تقریبا 10 درصد از آسیب ها در کشتی گیران در این ناحیه می باشد . شایعترین آن آسیب مجموعه رباط خارجی پا      تاندونیت آشیل و یا حتی پارگی آن نیز می باشد .

رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.