چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

توصیه هایی برای ورزش و تغذیه در ماه مبارک رمضان

توصیه هایی برای ورزش و تغذیه در ماه مبارک رمضان

از مهمترین پیامدهای روزه داری؛

کاهش انواع چربیهای خون، تنظیم فشار خون، استراحت و باز پروری سیستم های سلولی اندام های پرکاری مانند کبد و کلیه ها، جلوگیری از رسوب چربی در عروق و کاهش بیماریهای ناشی از پرخوری، کاهش وزن و به واسطه آن کاهش فشار بر مفاصل و کاهش دردهای مزمن زانو و کمر از منافع بی شمار این ماه مبارک می باشند  و  البته انتخاب روش های بهداشتی و تغذیه ای مناسب و همچنین فعالیت کافی می تواند با تامین سلامت بهتر، انسان را برای بهره گیری بیشتر از برکات این ماه خدا یاری کند.

محدودیت های غذایی برای روزه داران

استفاده از مواد قندی ساده مثل قند وشکر، آب نبات، غذاهای پر چرب، پر ادویه، سوسیس و کالباس، سس مایونز، غذاهای پر نمک، غذاهای نفاخ (مثل انواع آش ها)، افراط در مصرف حلوا، شله زرد، زولبیا و بامیه، مصرف زیاد آب سرد و نوشابه های سرد.

 در عوض سعی کنید به جای استفاده از غذاهای سرخ کردنی؛ روش طبخ غذای خود را بصورت آب پز، کباب کردن و یا با بخار پختن تغییر دهید.

توصیه های غذایی برای ورزشکاران

توصیه می شود که رژیم غذایی ورزشکاران در این ایام بیشتر تحت کنترل باشد .از غذاهای پروتئین دار مثل گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و همچنین آب میوه ها استفاده کنند. برای افطار مصرف لبنیات به خصوص شیر ویا خرما، سوپ، بعضی دسرها مثل حلوا، شله زرد و حلوا ارده پس از مصرف غذای کامل توصیه می شود و شروع ورزش باید حدود ۲ الی ۳ ساعت بعد از افطار باشد تا بدن فرصت هضم مواد غذایی مصرف شده را داشته باشد.

ورزشکاران و افراد بیماری که دارو مصرف می کنند

ورزشکاران روزه دار باید از مصرف پودرهای رایج در بازار که به عنوان چربی سوز به علت عوارض جانبی آنها بر کلیه ها و دستگاه تولید مثل و یا عضله ساز خودداری کنند. در صورت مصرف تحت نظر متخصص تغذیه مصرف شود.

هیچ یک از بیماران نباید داروی خود را خودسرانه و بدون نظر پزشک معالج کاهش، افزایش و یا قطع نمایند؛ ولی می توانند ساعات مصرف آن را با نظر پزشک خود تنظیم کنند.

پیشگیری از تشنگی

  • چای زیاد را کاهش دهید.
  • زمان نوشیدن آب یک ساعت بعد از افطار تا نیم ساعت قبل از مصرف غذای سحر می باشد.
  • از مواد غذایی پر فیبر نظیر میوه و سبزی در وعده ی شام و سحر باعث کاهش تشنگی در طول روز می شود.
  • زیاد غذاهای پر پروتئین، پر چرب و سرخ شده، پر نمک، پر ادویه و خیلی شیرینباعث ایجاد تشنگی می گردد.

به برکت این ماه می شود تصمیم گرفت و از مصرف دخانیات جلوگیری کرد و به جای آن ورزش کردن را شروع کرد و نفس های تازه ای را با ریه ها کشید.

دکتر حمید ملکشاهی نیا / متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

منابع:

  1. مصطفی نوروزی و دکتر رزا زاوشی، متخصصین گروه علوم تغذیه، اعضای هیئت علمی دانشکده پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی قزوین، اعضای انجمن تغذیه ایران
  2. تغذیه و رژیم درمانی بیمارستان امام خمینی)ره ( مهاباد
  3. واحد تغذیه بیمارستان امام جعفر صادق(ع)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.