پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

در ماه مبارک رمضان چگونه ورزش کنیم؟

ماه رمضان و ورزش

تداوم ورزشی راهی مناسب برای سلامت و لذت بردن بیشتر در ماه مبارک رمضان است.

اگر فرد اصول تغذیه ای صحیح را رعایت کند می تواند در کنار روزه داری به ورزش منظم و ملایم نیز بپردازد و اینگونه سلامت جسمی خود را تامین نماید.

چیزی که مهم است باید در نظر داشت که قطع تمامی فعالیت ها به مدت یک ماه قدرت و استقامت قلبی – عروقی شمارا با مشکل مواجه می سازد.

  1. شدت ورزشی خود را کاهش دهید:

برای جلوگیری از ضعف جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد. فعالیت زیاد فرد روزه دار به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود. با کاهش شدت برنامه ورزشی می توانید فعال بمانید و در عین حال انرژی خود را از دست ندهید به عنوان مثال : اگر روزانه به مدت یک ساعت ورزش می کردید، زمان آن را بسته به قدرت جسمانی خود به ۴۵ یا ۳۰ دقیقه کاهش دهید. تمرینات قدرتی را هم دو نوبت در هفته انجام دهید.

تداوم فعالیت های بدنی :

نکته مهم این است که باید در این ماه به ورزش ادامه دهید، ثبات و تداوم فعالیت های بدنی جهت حفظ سلامت و تناسب اندام نباید فراموش شود.

زمان مناسبی را برای ورزش انتخاب کنید:

باید زمانی را انتخاب که بیشترین میزان انرژی را دارید و ورزش لطمه ای به روزه شما نمی زند. یکی از راهها این است که ۲۰ دقیقه زودتر از خواب بلند شوید و قبل از خوردن سحری ورزش کنید و گروهی ممکن است ترجیح دهند پس از افطار ورزش کنند اما نباید بلافاصله بعد از مصرف غذا ورزش کرد.

بهترین زمان یکساعت بعد ازافطار می باشد.

ورزش مناسبی را انتخاب کنید:

بهترین ورزش در ماه رمضان، شنا و پیاده روی و ورزش های هوازی پس از صرف افطار است، چرا که از گرفتگی عضلات پیشگیری می کند.

تمرینات هوازی و ورزش های تفریحی و ملایم و با نشاط موجب تسریع گردش خون می شوند.

 بدین ترتیب خون و درنتیجه اکسیژن بیشتری به مغز می رسد و شادابی و نشاط را در ورزشکاران روزه دار به دنبال دارد و ذهن را برای یادگیری و تمرین، خلاق تر می کند.

 پیاده روی – دوی نرم – دوی استقامت – شنا و دوچرخه سواری – استفاده از تردمیل و دوچرخه ثابت جزء ورزش های هوازی هستند.

دکتر زهرا تمدن / نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.