سه‌شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۸

برای کاهش وزن فقط ورزش یا فقط رژیم

برای کاهش وزن فقط ورزش یا فقط رژیم

تقریباً 1/3 جمعیت بالغ آمریکا چاق هستند؛ بنابراین کنترل چاقی یکی از اهداف سلامت عمومی شده است.

شایع‌ترین روش گزارش شده در کاهش وزن، رژیم درمانی است. اگرچه موفقیت این روش در کوتاه مدت کم است. با این وجود فقط حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد از آنهایی که کاهش وزن داشتند با کاهش کالری به کاهش وزن در طول زمان ادامه دادند.

گمان می‌رود که ورزش به تنهایی تأثیر بیشتری نسبت به رژیم درمانی خالی در کنترل طولانی مدت وزن داشته باشد؛ اما تأثیر فعالیت فیزیکی در تنظیم وزن پیچیده است. با این وجود تعداد زیادی از مطالعات تجربی تأثیر مثبت تمرین کردن بر روی وزن بدن و چربی ذخیره شده را اثبات کرده‌اند.   اطلاعات جمع آوری شده در طول دوره‌های زمانی مختلف، نشان می‌دهد که تأثیر فعالیت فیزیکی منظم ممکن است در کاهش وزن به سن بالا بستگی داشته باشد. به هر حال پیشگیری اولیه از افزایش وزن با افزایش سن می تواند یک استراتژی سلامت عمومی مؤثر برای کاهش شیوع چاقی و بیماری‌های وابسته به چاقی و مرگ و میر در دنیا باشد.

اخیراً در مجله‌ی بین اللملی چاقی تعداد زیادی مطالعات که تأثیر مثبت فعالیت فیزیکی در کنترل وزن را گزارش کردند به چاپ رسید است. دکتر لورتا دیپرتر و همکارانش در یک ارزشیابی با بیش از ۵۰۰۰ مرد و زن در یک تست تمرینی بیشینه روی دستگاه تردمیل تغییرات وزن بدن و بهبودی سلامتی قلبی-تنفسی را تعیین و مقایسه کردند. افرادی که فعالیت روی دستگاه تردمیل داشتند در مقایسه با شرکت کنندگانی که هیچ فعالیتی نداشتند به طور چشمگیری وزنشان کاهش پیدا کرده بود.

باید اشاره شود که اگرچه کاهش وزن برای بهبودی سطح سلامتی ضروری می‌باشد، نگه داشتن یک سطح سلامتی مسلم برای کاهش آهسته وزن بدن در میانسالی کافی نیست. درواقع این مورد و یافته‌های اخیر توسط دکتر پاول تی ولیام در مجله آمریکایی تغذیه بالینی پیشنهاد می‌کند که افزایش مقدار فعالیت فیزیکی می تواند به طور مؤثری در ثابت ماندن وزن بدن با وجود افزایش سن ضروری باشد. نتایج یافته‌ها نشان می‌دهد که افزایش فعالیت فیزیکی نقش بیشتری در کاهش وزن وابسته به سن و جلوگیری از افزایش وزن ایفا می‌کند. اگرچه ظاهراً رابطه ی بین سلامتی قلبی- عروقی و کاهش وزن به نظر ناچیز می‌آید اما کاهش وزن در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی در به دست آوردن دوباره سلامتی خود رابطه معنی‌داری را نشان می‌دهد به خصوص در به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن وابسته به چاقی این رابطه مشهود است.

دکتر حمید ملکشاهی نیا / متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

  1. International Journal of Obesity
  2. The American Journal of Clinical Nutrition

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.