شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۴

مزایای یخ درمانی در درمان آسیب های ورزشی حاد

یخ درمانی

یک راهبرد پذیرفته شده در سراسر جهان برای مدیریت آسیب های ورزشی حاد،استفاده از یخ می باشد.

از یخ به طور گسترده در ورزش به خصوص در رشته فوتبال استفاده می شود، یکی از روش های سرد کردن منطقه آسیب دیده با یخ و نوشیدنی است.

مزایای استفاده از یخ به طور صحیح و مداوم در درمان برخی از صدمات همیشه فوق العاده است. همچنین از یخ در درمان زخم ها در طول سال های زیادی در عرصه ورزش استفاده می شود، کیسه یخ یکی از تجهیزات ضروری کیف همراه پرسنل پزشکی ورزشی در حین تمرین و بازی، می باشد.

اهمیت درمان یخ در زمینه ابتلا به زخم های ورزشی

درمان اولیه آسیب های ورزشی شامل اصل PRICE است که شامل فشار، استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع می باشد. این یک اصل اساسی است که باید همیشه مورد توجه ورزشکاران و مربیان قرار گرفته و آموزش داده شود ...یخ به عنوان یک مهره قفل مرکزی عمل می کند که هزینه درمان را کاهش می دهد. مهم است  که بدانیم هر دو ورزش برخوردی و غیر برخوردی دارای ویژگی های خاص خود هستند و شناخت آن ویژگی ها و شناساندن آن در آموزش می تواند به بهبود، استقامت، مهارت، قدرت... ت. کمک کند.

برخی آسیب ها در ورزشکاران مانند فوتبال و راکبی، می تواند بدون برخورد اتفاق بیافتد.

مثل آسیب رباط قدامی، در بسیاری از موارد بدون برخورد می تواند دیده شود و همینطور آسیب های غیربرخوردی می تواند به عضلات همسترینگ هم آسیب برساندهم عضلات  را تحت فشار قراردهند و درد شدید ایجاد شود و حضور ورزشکار در میادین ورزشی را محدود کند، یا آسیب با ورزشکار دیگر به وجود بیاورد، که به علت شدت برخورد آسیب، به مچ پا یا زانو اتفاق بیافتد.

لازم است پرسنل پزشکی صرف نظر از نحوه آسیب در برخورد با مصدوم اصول اصلی مدیریت چنین آسیب هایی به خصوص در مراحل اولیه را رعایت نمایند تا باعث کاهش عوارض ناشی از آسیب شود.

در مورد فرآیند مدیریت آسیب های حاد که در ورزش اتفاق می افتد به محض اینکه زخم ها شروع شوند درمان باید شروع شود. و رعایت اصل PRICE ضروری است. و در بهبود نتایج صدمات بسیار مهم می باشد. ویک راهبرد پذیرفته شده در سراسر جهان برای مدیریت آسیب های ورزشی حاد است. این یک اصل یا روش در مان است که باید به تیم پزشکان یا فیزیوتراپیست ها منتقل شود.

به محض اینکه یک بازیکن صدمه ببیند، باید به منطقه آسیب دیده فشار وارد شود. فشار و فشرده سازی باید با دست به دست بیاورند و این باعث کاهش خونریزی می شود که به طور معمول زمانی اتفاق می افتد که یک آسیب حاد وجود داشته باشد.

یخ باید تقریبا بلافاصله به منطقه آسیب دیده اعمال شود و باید مراقبت های بیشتری از نحوه انجام این کار انجام شود. کاربرد یخ نباید مستقیم به پوست باشد زیرا به خودی خود باعث آسیب به پوست می شود. یخ باید در یک پارچه نازک یا یخ قرار گیرد تا به طور مستقیم بر روی پوست نباشد. یخ باید حداقل برای پانزده دقیقه، اما حداکثر ۲۰ دقیقه با هر کاربرد اعمال شود.

فاصله بین هر کاربرد یخ می تواند بین سه تا چهار ساعت به خصوص در مراحل اولیه باشد.

یخ در محدود کردن خونریزی در قسمت آسیب دیده کمک خواهد کرد و همچنین به عنوان عامل کاهش دهنده درد عمل می کند. این باعث کاهش قابل توجه تورم قسمت آسیب دیده می شود. استراحت برای هر آسیب بسیار مهم است. استراحت شدت آسیب را محدود می کند و همچنین زمان برای فرآیند زخم زودرس را فراهم می کند. آسیب به دلیل عدم استراحت طولانی می تواند طول بکشد. بالانگه داشتن  بخش آسیب دیده مهم است که در آن فشار بر بخش آسیب دیده را کاهش می دهد و در کاهش تورم  نیز که همراه با صدمات است، بسیار کمک می کند.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.