چهارشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶

توصیه های تغذیه ای پس از ماه مبارک رمضان

ماه رمضان

روزه داری در ماه مبارک رمضان علاوه برتقویت روح انسان اثرات فراوانی از نظر فیزیولوژیکی بربدن انسان دارد. بی شک خودسازی و کنترل نفس یکی از مزایای این ماه پربرکت می باشد. کنترل پرخوری های طول سال در این ماه، اثرات فراوانی بر وضعیت سلامت روزه داران دارد.

همه ما می دانیم که روزانه به یک میزان ثابت کالری نیاز داریم که در واقع آن را متابولیسم پایه بدن می شناسیم. افرادی که کنترل وزن را در برنامه های خود دارند، می دانند که کالری دریافتی(غذاهای مصرفی) روزانه آن ها باید با میزان متابولیسم آن ها برابر باشد تا بتوانند وزن بهداشتی خود را حفظ کنند. اگر کالری دریافتی آن ها از میزان کالری که در روز مصرف می کنند بیشتر باشد فرد دچار اضافه وزن و چاقی می شود.

حال اگر میزان کالری دریافتی کمتر از کالری مصرفی باشد فرد دچار کاهش وزن و لاغری می شود.

اما روزه داری و یا گرسنگی چه تاثیری برمتابولیسم بدن دارد؟

بسیاری از مراجعه کنندگان که در ماه مبارک رمضان این فریضه الهی را به جا می آورند علاوه بر فواید معنوی این ماه براین باور هستند که روزه داری می تواند به کاهش وزن آن ها کمک کند.

اما واقعیت چیست؟

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که گرسنگی های طولانی مدت موجب کاهش متابولیسم پایه بدن می شود، یعنی فردی که درحالت عادی متابولیسم پایه ۱۲۰۰kcal را داشته است پس از تحمل گرسنگی های طولانی مدت این میزان کاهش می یابدو بنابراین افراد پس از پایان ماه رمضان که به شرایط عادی باز می گردند کالری برابر با مقدار متابولیسم پایه قبل خود را دریافت می کنند در صورتیکه میزان متابولیسم پایه آن ها کاهش یافته است و همان اتفاقی رخ می دهد که در بالا ذکر شد.

چاقی یا اضافه وزن= کالری دریافتی(غذای دریافتی) › کالری مصرفی(متابولیسم)

افزایش مصرف غذا بیش از کالری موردنیاز موجب چاقی افراد می شود.

شاید افراد در طول ماه رمضان کاهش وزن خوبی را تجربه کنند اما به علت تغییر متابولیسم و افزایش غذای دریافتی بعد از ماه رمضان ممکن است اضافه وزن و یا چاقی را تجربه کنند.

بنابراین توضیه می شود حتما پس از پایان ماه مبارک رمضان با متخصص تغذیه خود مشورت نمائید و از یک برنامه غذایی مناسب پیروی کنید.

توصیه های رفتاری پس از ماه رمضان

*مراجعه به متخصص تغذیه

* شروع فعالیت بدنی متناسب با ویژگی های بدنی فرد

*قطع تدریجی روزه داری

*تنظیم چرخه خواب و بیداری

*مصرف روزانه آب به مقدار مناسب

*افزایش مصرف میوه جات

*کاهش سرعت جویدن غذا(غذا بخوبی جویده شود)

*تنظیم ساعات غذا خوردن

*تنظیم حجم غذای دریافتی

دکترمحمدمهرتاش- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.