پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷

آیا ما همان ورزشکاری هستیم که ادعا می کنیم؟

روانشناسی / هیات فارس

رفتار ما قطعی ترین ملاک ارزیابی توانایی های فردی، اجتماعی، حرفه ای و ورزشی ما و نتیجه خودشناسی و خود باوری است.

رفتار ما قطعی ترین ملاک ارزیابی توانایی های  فردی، اجتماعی، حرفه ای و ورزشی ما و نتیجه خودشناسی و خود باوری است.

شاید این جمله که بصورت سنتی در علم تغذیه رواج یافته از از دیرباز تاکنون گفته­ اند ما همان هستیم که می­ خوریم را شنیده باشید! البته یقین دارم عزیزانی که با دانش تغذیه و تغذیه ورزشی و... آشنایی دارند، بارها از کنار آن گذر نمودهi اند، اما در این بحث روی سخنم با مربیان و ورزشکاران عزیزمان می­باشد و من هم می­ خواهم به بهانه شعار ما همان هستیم که می­ خوریم ولی از دیدگاه روان­شناختی از شما بپرسم؛ که آیا شما همان هستید که می­ گویید!؟ بی شک متخصصین دانش بزرگ روان­شناسی پاسخ این سؤال را به درک صحیح فرد از سطح خودشناسی، خودباوری، عزت نفس، خودکارآمدی و نهایتاً خودتعیین­ گری و مهارت صحبت مثبت با خود مرتبط می­دانند. و برای توسعه خودآگاهی درخصوص این مفاهیم و نیز ایجاد توانایی کاربرد آنها در رفتارها و از جمله محیط ورزش هم روش­ها و فنون قابل توجهی ایجاد و اعمال می­ کنند.

بنابراین شایسته است تا همانگونه که در انتخاب خوراک و پوشاک و تأمین سایر نیازمندی­ های فیزیولوژیک و سازگاری­ های محیطی- اجتماعی دقت نظر، سرمایه­­ گذاری و ... تلاش می­ کنیم در انتخاب کاربرد رفتارهای ذهنی و عملی که گفتار و کردارمان را تا حد امکان به هم نزدیک می­ کنند و از سویی در محیط ورزشی انگیزه و سطح تعهد و تلاشگری و تمرکزمان بر اهداف را توسعه می­ دهند هم دقت نظر بیشتری داشته باشیم تا همان شویم که ادعا می­ کنیم هستیم.

یعنی هدفی/ اهدافی قابل توجه و منطقی و دست­یافتنی تدوین/ انتخاب، ذهنی و جسم را برای رسیدن به آنها متمرکز و گفتاری که بی­شک می­ تواند هدایت­ کننده رفتارهایمان شود، تعهد و تلاش خودمان را برای رسیدن به آن اهداف در عمل به نمایش بگذاریم و در نهایت در طولانی­ مدت راه دست­یابی به موفقیت­ های ورزشی را هموارتر سازیم.

دکتر مجید چهارده چریک / مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان فارس

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.