دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۱

چرا کشش بخش مهمی از ورزش است؟

ورزش کشش

کشش یک روش ویژه برای فعالیت های حرکتی آهسته است که برای کشش عضلات استفاده می شود . در عین حال، انعطاف پذیری مفاصل را افزایش می دهد و فشار عضلانی و روانی را از بین می برد.

کشش مناسب وقتی است که به راحتی و با انعطاف پذیری عضلات، بدون بروز عوارض جانبی و با کاهش تنش عضلانی پس از فعالیت بدنی و حفظ مفاصل و پیشگیری از کمردرد همراه باشد،روش های کشش نه تنها در ورزش ،بلکه در توانبخشی درمانی استفاده می شود.

کشش به عنوان پیشگیری از آسیب  ، کشیدن یا پاره کردن عضلات، جلوگیری از برخی از بیماری های عضلانی، تاندونیت و غیره نیز استفاده می شود. همچنین آسیب های متعدد مفاصل را بهبود می بخشد.

کشش بدن، فعالیت بدنی با اثرات آن، برای عملکرد شدیدتر،  بدن را آماده می کند ، به همین دلیل بخش مهمی از هر فعالیت ورزشی است.بعضی از متخصصین توصیه می کنند، ماهیچه ها را ابتدا گرم کرده و سپس کشش را شروع کنند.

تمرین منظم کشش بدن، عضلات  تضعیف شده را کنترل و اختلالات عضلانی را که اغلب علت بسیاری از اختلالات عملکردی و درد است، را از بین می برد.

انعطاف پذیری همراه با قدرت، سرعت، استقامت و مهارت یکی از توانایی های اصلی حرکت است . به عبارت دیگر، انعطاف پذیری توانایی انجام حرکات در محدوده وسیعی است.

معنی تحرک نه تنها در محدوده جنبش بلکه در پیشگیری از آسیب است . تحرک کافی، زمانی که حرکات هماهنگ وجود ندارد، خطر گسترش، پاره شدن یا حتی برش عضلات را کاهش می دهد

عوامل تاثیرگذار در کشش

 ساختار تشریحی مفاصل ، یعنی شکل و نوع آن، به عنوان مثال، مفاصل در زنان، کوچکتر هستند که باعث افزایش دامنه وسیعی از حرکت می شوند.

 یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار،  قدرت توانایی عضلات است که در یک حرکت خاص شرکت می کنندو در ادامه سن، درجه حرارت محیط بیرونی، تمرین و گرم شدن عضلات،  خستگی و وضعیت روانی فرد نیز بسیار مهم هستند

فعالیت سیستم رفلکس یعنی رفلکس کشش،اگر کشش بیش از حد باشد،به خصوص گیرنده ها،به اصطلاح داخل عضله باعث انقباض رفلکس و حفاظت از عضلات در برابر موانع غیرطبیعی ظاهر می شود.

توسعه انعطاف پذیری مشترک

انعطاف پذیری مشترکباید از  دوران کودکی ایجاد شوداگر ورزشکاران بدن خود را تنها از یک طرف بارگذاری کنندنتیجه آن تضعیف و کوتاه شدن گروه های خاص  عضلانی و وضعیت ستون فقرات می شود.

انعطاف پذیری مشترک در اوج خود از سن هشت تا دوازده سالگی میباشد، اگر انعطاف پذیری مفصلی بیش از حد قبل از این سن به شیوه اشتباه توسعه پیدا کند،  احتمال آسیب مفاصل و رباط ها وجود دارد .

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.