پنجشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

موادمغذی و مکمل های ارتقا دهنده سلامت بانوان

تغذیه در بانوان

تغذیه مناسب سنگ بنای سلامت زنان است. زنان نسبت به مردان نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند که در مراحل مختلف زندگی این نیازها متفاوت می باشد.


تغذیه مناسب سنگ بنای سلامت زنان است. زنان نسبت به مردان نیازهای تغذیه ای ویژه ای دارند که در مراحل مختلف زندگی این نیازها متفاوت می باشد. غذاهای مناسب و  سرشار از موادمغذی، شرایط را برای داشتن زندگی فعال و سالم فراهم می کند و در عین حال در پیشگیری از بیماری ها بسیار موثر است. زنان به علت شرایط فیزیولوژیک خاصی که دارند باید به نیازهای تغذیه ای آن ها توجه ویژه ای شود. 
تغییرات هورمونی ماهانه در زنان، تغییراتی در خلق و خو، وضعیت عمومی ایجاد می کند که بهبود وضعیت تغذیه و کاهش استرس می تواند به کم شدن علائم کمک کند. 
مصرف شکلات و قهوه( کافئین) سبب تشدید سردردها و تحریک پذیری ناشی از  PMS می شود. به همین دلیل توصیه می شود یک تا دو هفته پیش از قاعدگی  مصرف آن محدود شود.
مصرف غذاهای حاوی منیزیم (دانه ها، مغزها، غلات سبوس دار، سبزی ها)، ویتامین ب۶ ( گوشت ها، فرآورده های غلات کامل مثل گندم،سبزی ها و مغزها)،کلسیم،منگنز،پروتئین و رژیم غذایی کم نمک به بهبود علائم کمک می کند.
دریافت ویتامین سی با مصرف منابع غنی از این ویتامین به کاهش خونریزی شدید قاعدگی کمک می کند.
مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ سبب کاهش انقباضات دردناک قاعدگی می شود.
مصرف منابع غذایی غنی از آهن در دوران قاعدگی برای جبران بخشی از آهن از دست رفته در دوران قاعدگی توصیه می شود.
در سنین آخر میانسالی نیز توجهات خاص تغذیه ای دارند. بعلت افت هورمون استروژن که به میزان ۶۰% در حدود ۵۰ سالگی  اتفاق می افتد،علائم وازوموتور مانند گرگرفتگی بروز می کند. مصرف غذاها بر پایه گیاهی که حاوی فیبر و فیتواستروژن هستند از جمله غلات کامل مانند نان های سبوس دار،سبزی و میوه،حبوبات و سویا بر کنترل علائم تاثیرگذار است.
مصرف منابع کلسیم و ویتامین دی، ویتامین K، منیزیم برای حفاظت از سلامت استخوان ضروری است.
بیماری های قلبی،سکته، سرطان بیماری های شایعی هستند که در زنان منجر به مرگ می شود. اضافه وزن و مصرف غذاهای چرب عامل خطر بیماری های قلبی و برخی از سرطان ها به ویژه سرطان سینه هستند. 
مصرف غذاهای غنی از آهن را فراموش نکنید. در صورت کمبود آهن حتما از مکمل آهن استفاده کنید.
در سنین باروری مصرف اسیدفولیک را جدی بگیرید. مصرف اسیدفولیک خطر تولد نوزاد با نقص های مادرزادی را کاهش می دهد.
زنان روزانه به کلسیم بیشتری نیاز دارند. غذاهای غنی از کلسیم عبارتند از : شیر کم چرب،ماست،پنیر،کشک،حبوبات، لوبیا سبز،نخودفرنگی، انواع کلم، بادام، ماهی،غذاها و نوشیدنی های غنی شده با کلسیم. 
روزانه مصرف ۴۰۰ میلی گرم ویتامین Eعوارض یائسگی را به میزان زیادی کاهش می دهد. ورزش و فعالیت بدنی جز مهمی از سلامت زنان است. فعالیت بدنی با تاکید بر فعالیت های هوازی،استقامتی و تمرینات تحمل کننده وزن نقش مهمی بر سلامت قلب و روان دارد. دقت کنید که ورزش متناسب با وضعیت جسمانی و قلب و عروق فرد باشد.
داشتن رژیم غذایی متعادل و مغذی( حاوی ریزمغذی ها به میزان کافی) و کم چرب کلید سلامت زنان است.

فرناز نوری زاده،کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.