شنبه ۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

آیا ویتامین D برعملکرد ورزشی ورزشکاران تاثیر دارد؟

آیا ویتامین D برعملکرد ورزشی ورزشکاران تاثیر دارد

اگر نسبت به بدن‌مان و چیزهایی که نیاز دارد آگاه باشیم

می‌دانیم که چیزهایی مثل سطح ویتامین D، بسیار اهمیت دارد. ورزشکاران برای عملکرد خوب بدنی‌شان به مواد مغذی نیاز دارند. پس هم برای پیشرفت در ورزش موردعلاقه‌تان و هم طول عمر و بازدهی حرفه‌ای‌تان، دریافت ویتامین D کافی را در الویت برنامه‌تان قرار دهید.

نقش اصلی ویتامین D در جذب کلسیم و فسفر است. کلسیم در انقباض‌ها عنصر اصلی میباشد. اگر ذخایر مناسبی از کلسیم در دسترس عضلات قرار نگیرد، انقباض‌های قوی و سخت عضلات وجود نخواهد داشت. البته کلسیم باعث تراکم استخوان‌ها نیز می‌شود که باید از بافت های عضلانی نیز محافظت کرده و تکیه گاهی برای انقباض عضلانی باشد. فسفر نیز منجر به ایجاد انقباض عضلانی سریع و قوی می شود که در اثر حرکت‌ها و تمرینات با وزنه است. همچنین فسفر برای ساختن ATPبه کار می‌رود.

ویتامین D  برای قدرت، استقامت، انعطاف‌پذیری، عملکرد ورزشی ضروری و مهم است. بیشتر ورزشکارانی که نیاز دارند مهارت و چابکی‌شان را افزایش دهند، ویتامین D ِ بیشتر می‌تواند قدرت، سرعت و استقامت‌شان را بالا برده و ریسک آسیب‌های جدی را کاهش دهد. همچنین می‌تواند منجر به تسریع در چربی‌سوزی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی شود؛ دو نتیجه‌ای که هر ورزشکاری به دنبالش است.

چون ویتامین D موجب بهترشدن عملکرد عضلانی و اسکلتی می‌شود. اگر ویتامین D کافی نباشد، بدن نمی‌تواند عملکردی که از آن انتظار می‌رود را داشته باشد و ورزشکاران نمی‌توانند بازدهی لازم را داشته باشند و حتی روی ریکاوری نیز تاثیر گذار است.

برای اینکه یک ورزشکار، فیزیک ایده‌آلی داشته باشد، چیزی فراتر از تمرین لازم است؛ اگر بدنی می‌خواهد با حداکثر راندمان، عمل کند. برای رسیدن به این مرحله، ویتامین D ضرورت دارد، از بهینه کردن ساختار بدنی گرفته تا افزایش قدرت، استقامت و انعطاف بدنی.

یکی از قابل توجه‌ترین فواید ویتامین D، تقویت توانایی سیستم ایمنی و کنترل التهاب است. و کنترل التهاب می تواند به ریکاوری بدن کمک کند.   همچنین افت پروتئین در عضلات را کاهش داده و سایز و قدرت فیبرهای عضلانی تندانقباض را افزایش می‌دهد ...

کمبود مزمن ویتامین D، موجب اختلالاتی در انقباضات عضلانی و ریلکسیشن آن‌ها نیزمی‌شود؛ باید بدانید بسیاری از آسیب‌ها به دلیل ضعف در جذب نیرو روی می‌دهند. برای اینکه در زمین بازی، نیرو به طور مناسب جذب شود، عضلات خاصی باید منقبض شده و عضلات متقابل‌شان ریلکس شوند. با پیشرفت قدرت، سرعت و واکنش‌دهی عضلات، ویتامین D عاملی می‌شود برای کاهش آسیب بافت‌های نرم.

هر ورزشکاری که کمبود ویتامین D دارد، اگر میزان این ویتامین مهم را به حد مطلوب برساند، حتماً با پیشرفت‌های چشمگیری در عملکرد، چابکی و تندرستی کلی‌اش مواجه خواهد شد. میزان توصیه شده ی روزانه ویتامین دی، بسته به کشور محل سکونت بازیکنان متفاوت است. حتما غذاهای سرشار از این ویتامین را در رژیم‌تان بگنجانید، مانند ماهی، لبنیات غنی‌شده یا جایگزین‌های غیرلبنی، گوشت گوساله‌ی ارگانیک، سبزیجات، زرده ی تخم مرغ، شیر، ماست، غلات صبحانه و . جذب آن با همراهی مصرف چربی ها افزایش می یابد.

دکتر حمید ملکشاهی نیا/ متخصص فیزیولوژی /هیات پزشکی ورزشی استان خوزستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.