سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

نوشیدنی ها را بیشتر بشناسیم

نوشیدنی ها

بسیاری از ما زمانی که یک رژیم غذایی را رعایت می کنیم تنها به مصرف غذاها دقت می کنیم و هیچ توجهی به نوشیدنی ها نداریم. انتخاب یک نوشیدنی مناسب می تواند متابولیسم را کاهش دهد، اشتها را کم کرده و به کاهش کالری کمک کند. کدام نوشیدنی ها کمک کننده و کدام نوشیدنی مهارکننده کاهش وزن هستند.

۱-نوشابه:

هرزمان که شما یک بطری نوشابه را باز می کنید مقدار زیادی کالری را مصرف می کنید، بسیاری از مطالعات نشان داده اند که نوشابه ها موجب افزایش وزن می شوند.

۲-آب:

 جایگزین کردن نوشیدنی های قندی با آب موجب قطع شدن مقدار زیادی کالری می شود. مصرف ۲ لیوان آب، قبل از غذا خوردن کمک می کند تا احساس سیری بیشتری داشته باشید و غذای کمتری مصرف کنید. مصرف کافی نوشیدنی اثرات مثبتی روی متابولیسم دارد.

۳-آب میوه ها

آب میوه ها مانند نوشابه ها مقدار زیادی کالری دارند اما از نظر مواد مغذی بیشتر غنی هستند. مصرف تمام ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها بدون مصرف قند یک معضل است. بنابراین به دنبال آبمیوه ۱۰۰% طبیعی باشید. از مصرف نوشیدنی های مختلف که دارای شیرین کننده هستند پرهیز کنید. شما می توانید آب اشامیدنی را با کمی آب میوه طبیعی مخلوط کنید و مصرف نمایید.

۴- آّب سبزیجات:

آب سبزیجات مانند آب میوه ها دارای مقدار زیادی مواد مغذی هستند. در عین حال میزان کالری آنها خیلی کمتر است. یک لیوان اب گوجه فرنگ ۴۱ کیلو کالری دارد در حالیکه یک لیوان آب میوه ۱۲۲ کیلوکالری انرژی دارد. انتخاب آب سبزیجات با پالپ کمک می کند مقدار زیادی فیبر دریافت شود و به کنترل گرسنگی کمک کند. آب سبزیجات حاوی مقدار زیادی سدیم است.

۵-اسموتی ها:

مخلوط کردن موز، توت فرنگی و زغال اخته به یک اسموتی میوه ای باعث می شود شما یک نوشیدنی خوشمزه داشته باشید. خودتان این نوشیدنی را بسازید تا بتوانید مواد تشکیل دهنده آن را کنترل کنید. شیر(شیربادام) همراه با میوه های یخ زده موادی هستند که شما نیاز دارید. اسموتی های داخل رستوران ممکن است شامل بستنی یا دیگر شیرین کننده ها باشد که باعث افزایش کالری آنها می شود.

۶-شیرکم چربی:

مصرف نوشیدنی های غنی از کلسیم باعث می شود که بدن خوبی داشته باشید و به کاهش وزن شما کمک کند. برخی تحقیقات نشان داده اند مصرف شیر و یا لبنیات به کاهش وزن کمک می کند. برای دستیابی به بهترین مزایای شیر از شیرهای کم چربی استفاده کنید.

۷- نوشیدنی های انرژی زا:

اکثرنوشیدنی های ورزشی بمب های کم کالری مانند نوشابه ها هستند. حتی دارای مواد مغذی کمتر هستند. اما شما میتوانید ویتامین ها و مواد معدنی مشابه را در غذاهای کم کالری پیدا کنید.

زمانی شما در حال وزن کم کردن هستید با اب به جای نوشیدنی های ورزشی هیدراته (آبگیری) شوید مگر اینکه به مواد مغذی اضافی نیاز داشته باشید زیرا شما به سختی ورزش می کنید و عرق می کنید.

۸-قهوه سیاه:

زمانی که شما به کافئین نیاز دارید قهوه یک انتخاب عالی بین نوشابه و نوشیدنی های انرژی زا است. مطالعات نشان داده است مصرف قهوه به صورت روزانه تمرکز و حالت روحی را بهبود بخشیده و همچنین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و برخی از سرطان ها را کاهش می دهد.

۹-قهوه فانتزی:

زمانی که شما خامه و یا انواع کرم ها را به قهوه اضافه کنید قهوه سیاه شما حاوی مقدار زیادی قند و چربی می شود. دراین صورت قهوه شما حاوی ۵۷۰ کالری در هر فنجان میشود. اگر شما قهوه سیاه دوست ندارید مقداری شیرکم چرب را اضافه کنید تا کالری کمتری را دریافت کنید.

۱۰-چای سبز:

چای سبز یک انتخاب عالی است. نه تنها بدون کالری است بلکه برخی تحقیقات نشان میدهد عصاره چای سبز باعث کاهش وزن می شود. کاتچین های داخل چای سبز موجب افزایش تجزیه چربی ها می شوند. مزایای چای سبز کوتاه مدت است، بنابراین شما می توانید در روز دو مرتبه چای سبز مصرف کنید.

دکترمحمدمهرتاش- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.