چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۶

رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس عنوان کرد:

آموزش و پژوهش باعث کاهش آسیب های احتمالی در فوتبال می شود

نشست هیات پزشکی با هیات فوتبال فارس

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس اعتقاد دارد با آموزش و پژوهش می توان آسیب های احتمالی در رشته پرطرفدار فوتبال را به حداقل رساند.

 به گزارش دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،دکتر کاوه باشتی در دیدار با روسای هیات فوتبال فارس و شیراز ضمن خیر مقدم، به بروز آسیب های فراوان در فوتبالیست ها ناشی از فعالیت های بدنی مخصوصا از ناحیه اندام تحتانی اشاره کرد و گفت: هیات پزشکی ورزشی یک نهاد دانش محور است که با ظرفیت های فراوان در آموزش ، پژوهش و درمان می تواند راه گشا ، موجب پیشرفت جامعه ورزش در تمام رشته ها و تاثیر بسیاری در کاهش بروز آسیب های احتمالی در رشته پر مخاطب فوتبال داشته باشد.

وی با بیان اینکه این هیات یک نهادNGO  بوده و با بودجه خود اداره می شود ،افزود: هیات پزشکی ورزشی توانسته با فعالیت های گسترده با وجود کمیته های متعدد در زمینه های آموزش ،درمان، روانشناسی ورزشی ،تغذیه و پژوهش خدمات کارآمدی را به جامعه ورزش ارائه کند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان فارس با بیان اینکه خدمات این هیات در مقابل دریافت حق عضویت در کمیته خدمات درمانی (بیمه ورزشی ) بسیار گسترده و کارآمد است، خاطر نشان کرد: یک ورزشکار برای طول مدت یک سال برای حضور در کلیه رشته های  ورزشی مبلغ پانزده هزار تومان حق عضویت خدمات درمانی (بیمه ورزشی ) پرداخت می کند که در صورت آسیب دیدگی در سطح بهترین بیمه های تکمیلی کشور کاراست.

دکتر باشتی با تاکید به جایگاه مهم آموزش ، تصریح کرد: تمام تلاش ما کاهش بروز آسیب های احتمالی در ورزشکاران است و این در صورتی محقق می شود که نهادهای متولی با آموزش های متعدد و کارآمد برای جامع ورزش ،مربیان و ورزشکاران تمام تلاش خود را به کار گیرند و به این نکته توجه داشته باشند که پیشگیری، مقدم بر درمان است.

وی از ورزش فوتبال به عنوان پرطرفدارترین رشته ورزشی در میان سایر رشته ها نام برد و اظهار داشت: همان طور که قابل ملاحظه است رشته ورزشی فوتبال با وجود طرفداران بسیار دارای بیشترین آسیب بوده که باید با کار پژوهشی دائم به آسیب شناسی آن پرداخت تا بتوان با علم روز و با کمترین آسیب شاهد پیشرفت در این رشته پر مخاطب باشیم.

رئیس هیات پزشکی ورزشی فارس در ادامه به آموزش های لازم برای مربیان فوتبال در زمینه های مختلف اشاره کرد و افزود: آموزش مربیان در خصوص مسائل پزشکی ورزشی از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید با انتقال آگاهی و دانش کافی به آنان ،بروز آسیب های احتمالی را به حداقل رساند و چه بسا برخی از آسیب های ورزشی برای ورزشکاران از عدم وجود آگاهی کافی و با فشار مربیان حادث می شود.

دکتر باشتی در بخش دیگری به جایگاه مهم پیکر سنجی اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین موضوعی که باید خانواده ها و مربیان از بدو فعالیت های یک ورزشکار به آن توجه داشته باشند پیکر سنجی است ، زیرا هر بدن برای یک رشته ورزشی مناسب است و علاوه بر علاقه فرد بایستی به این نکته مهم توجه ویژه داشت و این را خانواده ها می توانند از پایگاه های استعدادیابی و پزشکی ورزشی دنبال کنند تا فرزندشان در آینده دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه پزشکی ورزشی فارس یار و همراه همیشگی جامعه ورزش و تمام هیات های ورزشی در استان است، تصریح کرد: با تلاش های شبانه روزی مسئولین و اعضای کمیته ها و اساتید مجرب در هیات پزشکی ورزشی که عاشقانه و بدون هیچ چشم داشتی به ارائه خدمت به جامعه ورزش می پردازند، انتظار داریم تا مسئولین هیات پر مخاطب فوتبال استان و شیراز بیش از گذشته تعاملات خود را با هیات پزشکی ورزشی گسترش داده تا با یک هم افزایی بیشتر شاهد ساماندهی ورزشکاران بیشتری در این رشته ورزشی باشیم.

رئیس هیات فوتبال استان فارس هم در این نشست هم اندیشی ،آموزش را نقطه مشترک و مهم هر دو هیات برشمرد و گفت: از سال گذشته برنامه های مشترکی برای آموزش توسط هر دو هیات در دستور کار قرار گرفت اما سرعت برای اجرای آن کم بود و تا اینکه با انتخابات ریاست هیات پزشکی مواجه شدیم و منتظر ماندیم تا در اولین نشست بتوانیم به جمع بندی برسیم و برای پیشرفت به ادامه آن بپردازیم.

هنرپیشه در ادامه با بیان اینکه هیات فوتبال در مقوله آموزش به علت اهمیت آن یارانه بسیاری پرداخت می کند تا هم با استقبال خوبی همراه باشد و خروجی مثبت و ارزیابی بالایی داشته باشد، افزود: باشگاه ها، مدارس و مربیان فوتبال بسیاری در استان فارس وجود دارد که برای افزایش سطح دانش آنان هر ساله چندین دوره آموزشی با بهترین سطح کیفیت با پرداخت یارانه های بسیار برگزار می کنیم تا شاهد پیشرفت این رشته ورزشی و کاهش درصد آسیب های احتمالی آن باشیم.

وی با بیان اینکه برگزاری دوره های آموزشی مستلزم داشتن شرایطی می باشد، تصریح کرد: در بحث پیشگیری از آسیب های احتمالی در ورزشکاران فوتبالیست و آموزش های لازم به همکاری دو مجموعه هیات فوتبال فارس و هیات پزشکی ورزشی استان نیاز است تا با مشارکت و هم اندیشی بتوان این موضوع را دنبال کرد و نیاز ورزشکاران و مربیان آن را برطرف و سطح دانش آنان را افزایش داد. 

رئیس هیات فوتبال استان فارس با اشاره به اینکه فوتبال فقط فنی نیست و به دیگر مسائل هم مرتبط است، اظهار داشت: فوتبال قطعا به آموزش هایی در زمینه فیزیولوژی،هوازی، روانشناسی ، تغذیه ،آموزش همه ابعاد پزشکی ورزشی نیازمند است و باید برای پیشرفت و توسعه آن زمینه را به خوبی فراهم کرد.

رئیس هیات فوتبال شیراز هم در این جلسه با استقبال از نشست هم اندیشی و تداوم در برگزاری نشست های متعدد و تعامل و هم افزایی برای پیشرفت این رشته ورزشی، گفت: اطلاع رسانی از موضوعات بسیار مهم و حائز اهمیت است که باید برای سطح افزایش دانش ورزشکاران و خانواده های آن ها به خوبی به آن پرداخته شود.

کاووس عباسی با اشاره به بیش از پانزده هزار ورزشکار سامان یافته رشته فوتبال در شهرستان شیراز،افزود: نکات مهمی در خصوص پزشکی از جمله تغذیه و روان شناسی ورزشی وجود دارد که اطلاع یابی خانواده های ورزشکاران  از آن می تواند ما را در راه پیشرفت این رشته ورزشی به خوبی همراهی کند.

وی در ادامه با جایگاه مهم آموزش اشاره کرد و تصریح کرد : آموزش نکته بسیار مهمی است که باید به خوبی به آن پرداخته شود تا با برنامه ریزی و زمان بندی مناسب بتوانیم بهترین خروجی را از آن داشته باشیم و به نکته کمی و کیفی برگزاری دوره های آن هم به خوبی نگاه کنیم.

رئیس هیات فوتبال شیراز هم با تاکید برجایگاه مهم پیکر سنجی و توجه ویژه به آن اظهار داشت: موضوع پیکی سنجی از مهمترین نکاتی است که باید به آن توجه ویژه شود و خانواده ها و متولیان امر ورزش به آن به خوبی بپردازند و در بدو فعالیت های ورزشی، افراد از آن بهره مند شوند و وظیفه ما هم این است تا با فراهم کردن شرایط و محیط مناسب برای پیکر سنجی زمینه خدمات مناسب را برای آنان فراهم کنیم زیرا در پیشرفت فرد ورزشکار بسیار مهم بوده و می تواند زمینه را برای پیشرفت ورزش استان هم مهیا کند.

دبیر هیات پزشکی ورزشی استان فارس هم در ابتدای جلسه ضمن خیر مقدم به مسئولین هیات فوتبال فارس و شیراز به پیشینه ی پزشکی ورزشی اشاره کرد و گفت: از سال 67 الی 68 که مجموعه پزشکی ورزشی در قالب فدراسیون در کشور شکل گرفت تمام تلاش ها بر آن بود تا خدماتی در قالب بیمه ورزشی به ورزشکاران ارائه شود که رفته رفته این خدمات گسترده تر و کارآمدتر شد و تمام مسائل پزشکی جامعه ورزش مد نظر و در دستور کار قرار گرفت.

دکتر جمشید جهانی در ادامه افزود: با انتخاباتی که در اسفند ماه 96  در هیات پزشکی ورزشی فارس انجام شد و با ورود دکتر کاوه باشتی به ریاست این هیات و برنامه ریزی های صورت گرفته بر آن شدیم تا با نشست های هم اندیشی با کلیه عزیزان مسئول در هیات های ورزشی استان هم افزایی های بیشتری داشته باشیم و با افزایش تعامل و همکاری های سازنده بتوانیم گام های موثری در راه پیشرفت جامعه ورزش فارس برداریم.

وی با بیان اینکه امروزه شیراز قطب پزشکی ورزشی جنوب کشور و حتی کشورهای حوزه خلیج فارس محسوب می شود ، تصریح کرد: این موضوع در سطحی است که پزشکی ورزشی هم از آن بی نصیب نبوده و رفته رفته به قطب توریسم پزشکی ورزشی هم در حال تبدیل شدن است و امروزه شاهد آن هستیم که آسیب دیده های ورزشی بسیاری از سرتاسر نقاط ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس برای درمان بخاطر وجود جراحان زبر دست و فوق متخصصین زبده و نام آشنا وارد شیراز می شوند که این برای جامعه ورزش مخصوصا استان فارس بسیار حائز اهمیت است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.